Logo hetkontakt.nl/heusdenenaltena

Herstel steigers Wilhelminasluis start eind augustus

  •   146 keer gelezen

ANDEL • Rijkswaterstaat begint eind augustus met het herstel van de steigers in de sluiskolk in de Wilhelminasluis. Herstel van de steigers buiten de sluis wordt opgenomen in het onderhoudscontract vanaf 2020.

De steigers in de sluis werden al op 21 april afgesloten met rood-wit lint en een bordje 'verboden toegang'. Door de afsluiting konden mensen niet meer van boord stappen vanuit de sluiskolk.

Rijkswaterstaat laat weten dat een langere levertijd van het gecertificeerde hout oorzaak is van uitstel van het herstel van de steigers. In 2014/2015 werd het remmingwerk aan beide zijden van de sluiskolk nog gerenoveerd. De steigers buiten de sluis zijn al vanaf augustus 2015 afgesloten, zo laat sluisbewoner Wiebe de Ringh, beheerder van de site Wilhelminasluis.nl, weten. Herstel laat nog op zich wachten.

Storingen
Naast de slechte staat van de steigers wordt de 19e eeuwse sluis nog altijd zeer regelmatig geplaagd door storingen. Inmiddels staat de stand op 27 storingen in 2018. In april kreeg de Andelse sluis bijna een week lang dagelijks te maken met storingen aan de Maasdeuren. Deze deuren veroorzaken de meeste storingen, maar ook de Waaldeuren willen van tijd tot tijd niet meer sluiten.

Drie van de storingen in 2018 betroffen de brug of stoplichten bij de sluis. Over de sluis ligt een provinciale weg, waar bij storingen het verkeer stilvalt. Dat levert lange rijen wachtende auto's op, zeker omdat bij storingen een monteur van elders wordt opgeroepen en deze vaak een uur nodig heeft om de sluis te bereiken. 

Rijkswaterstaat noemt de storingen niet wenselijk en zegt begrip te hebben voor negatieve impact voor de omgeving. "Van alle storingen is bekend wat de oorzaak was. De storingen waren verschillend van aard, van software storingen tot vuil dat zich ophoopt achter de sluisdeuren. Niet alle storingen hebben effect op het wegverkeer", zo laat een woordvoerder weten.

Pas indien een zelfde storing binnen dertien weken opnieuw optreedt, voert Rijkswaterstaat nader onderzoek uit naar het probleem. Tevens werkt ze aan een communicatieplan voor langdurige storingen om zo de weggebruiker sneller te informeren.

Hannie Visser-Kieboom

Tom Oostra
Redactiecoördinator van Het Kontakt Land van Heusden & Altena en Het Kontakt Bommelerwaard
Volg @tomoostra op twitter >
Elke woensdag het Heusden en Altena per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK