Logo hetkontakt.nl/bommelerwaard
• De Bommelerwaard heeft een 'icoon' nodig om bij de mensen tussen de oren te komen.
• De Bommelerwaard heeft een 'icoon' nodig om bij de mensen tussen de oren te komen. (Foto: Janneke Boogaard)

Streekmarketing: 'We missen een professionele motor'

  •   421 keer gelezen

BOMMELERWAARD • Niet nóg meer onderzoeken, maar zorgen voor een bindende factor en aan de slag. Die roep klonk maandag bij de bespreking van - jawel - een onderzoek, dat in opdracht van de gemeenten is uitgevoerd.

Peter-Jan van Steenbergen stelde het advies op. Hij was tot vorig jaar directeur van de Zaanse Schans en is in de Bommelerwaard bekend als voorzitter van TRIP, het Toeristisch Recreatief Informatie Punt.

Veel partijen
Daarmee is meteen één van de partijen benoemd die actief is om de streek te promoten. Daarnaast is er het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT), Beleef Zaltbommel en de Bommelerwaardgids. "TRIP is, met alle respect, een beetje 'houtje touwtje' en het RBT voelt als 'ver van mijn bed' omdat we in een uithoek van de regio liggen. Er zijn veel partijen, maar geen gezamenlijke boodschap en ook geen gezamenlijke middelen om die boodschap over te brengen", legde Van Steenbergen de vinger op een belangrijke zere plek.

Brainpositie
Zo'n gemeenschappelijke noemer, gekoppeld aan een slogan of logo, is nodig om een 'brainpositie' te verwerven, oftewel: bij de mensen tussen de oren terecht te komen.

Water
Wat die kernboodschap zou moeten zijn voor de Bommelerwaard, daarover spraken de circa veertig aanwezigen in vijf groepjes. Natuur en cultuur waren als suggestie meegegeven. Dat vonden veel mensen niet onderscheidend genoeg als 'DNA van de streek'. Een veel genoemd punt was water: de unieke ligging tussen twee rivieren, het dijkenlandschap en de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Eén insteek
Wel bleek er een verschil in beleving tussen de Maasdrielse en de Zaltbommelse deelnemers. Maasdriel is meer gericht op Brabant, Zaltbommel meer op het rivierengebied. En Maasdriel meer op recreatie, Zaltbommel meer op kunst. "Laten we vooral één insteek kiezen en niet meteen overal aan linken", vond Kees de Jong, voorzitter van de ondernemersvereniging van De Zandmeren. "En eerst eens iets gaan uitvoeren voordat er weer een nieuw plan opgesteld wordt."

Motor
"Er gebeurt al heel veel op toeristisch-recreatief gebied, maar we hebben een professionele motor nodig. Dan kan alles snel in een stroomversnelling komen", concludeerde Thom Ummels, oud-raadslid in Zaltbommel en citymarketing-adviseur.

Spin in het web
Van Steenbergen deed hiervoor een voorzet in zijn advies. "We moeten niet een grote organisatie optuigen, maar wel zorgen dat die organisatie de spin in het web is en alle partijen verbindt." Volgens de adviseur kan dat met een budget van 150.000 tot 200.000 euro per jaar. Daarvan kan in elk geval één tot anderhalve fulltime baan betaald worden. Toeristische ondernemers kunnen partnerpakketten afnemen.

Bijdragen
De avond in het adviescentrum van de Rabobank was ook bedoeld om de bereidheid tot een bijdrage te peilen bij spelers uit de toeristische branche te peilen. Hetzij financieel of door bestuurlijke inzet.

Die bereidheid bleek aanwezig. Han van Hemert, eigenaar van champignonkwekerij De Hopwaag en natuurspeeltuin Hoppies, ziet de meerwaarde van een gezamenlijke aanpak. "Ik kan mijn onderneming nu niet centraal wegzetten. Als ik dat in mijn eentje moet oppakken, kost het te veel geld."

VVV-kantoor?
Mogelijk kan TRIP weer worden omgevormd tot officieel VVV-kantoor. Of zo'n fysiek infopunt voldoende toegevoegde waarde heeft, vonden de aanwezigen moeilijk in te schatten.

Het advies plus de opmerkingen tijdens de slotbijeenkomst wordt komende maand aangeboden aan de colleges van Zaltbommel en Maasdriel, die het waarschijnlijk voorleggen aan de gemeenteraden. Na de zomer wordt een vervolgopdracht verwacht. 

Janneke Boogaard
Redacteur van Het Kontakt Leerdam en Het Kontakt Bommelerwaard
Volg @jannekeboogaard op twitter >
Elke woensdag het Bommelerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK