• De Martinus Nijhoffbrug op een uitzonderlijk rustig moment.
• De Martinus Nijhoffbrug op een uitzonderlijk rustig moment. Foto: nl.123rf.com

Bruggen bottleneck bij oplossen fileproblemen Bommelerwaard

Algemeen 445 keer gelezen

REGIO • De doorstroming op de A2 moet verbeterd worden door maatregelen op de snelweg zelf, vindt het merendeel van de 230 Bommelerwaarders die hierover een enquête invulden. Lokale wegen beter benutten zien de meesten niet zitten. "Je moet toch de rivieren over."

Tweederde van de panelleden van Tipbommelerwaard.nl die de vragen beantwoordden, denkt niet dat het opwaarderen van de regionale wegen een soelaas biedt voor de drukte op de A2. Dat is wel één van de opties die door de overheid worden onderzocht om de doorstroming tussen Deil en 's-Hertogenbosch te verbeteren.

Probleem verplaatst
Het probleem wordt op die manier alleen maar verplaatst, merken veel respondenten op. Op sommige wegen zoals de Van Heemstraweg is het al zo druk dat er niet veel verkeer bij kan zonder dat het ook daar vastloopt. "Soms rijd ik binnendoor, maar daar is ook bijzonder vaak oponthoud", merkt iemand op.

Bruggen
En bovendien: "Als je van noord naar zuid moet, zijn de bruggen onvermijdelijk." Vooral met de auto vanuit de Bommelerwaard naar het noorden wordt de A2 als enige reële optie gezien. "Het voorgestelde alternatief over de brug bij Beneden-Leeuwen (door de minister, red.) is echt geen alternatief! Dat is bijvoorbeeld naar mijn schoonouders in Utrecht een verdubbeling van kilometers van ongeveer 45 naar ruim 90 kilometer en dat over een 80-kilometerweg. Belachelijk!"

Psychologische barrière
De A2-bruggen over de Maas en de Waal worden door veel panelleden aangewezen als één van de oorzaken van de vele files. Daar is immers geen ruimte voor extra rijstroken. Ook vormen bruggen een psychologische barrière. "Het lijkt alsof iedereen de brug als eng ervaart en standaard afremt om eroverheen te gaan."

Avondspits naar het zuiden
Van de geënquêteerden staat 62 procent zelf wel eens in de file op de A2 tussen Deil en 's-Hertogenbosch. In de avondspits richting het zuiden is het probleem het grootst, logischerwijs gevolgd door de ochtendspits richting het noorden.

De helft van de panelleden kiest een route buiten de snelweg om als er file staat, of vertrekt eerder of later. Een derde besluit meestal maar aan te sluiten. Slechts zes procent neemt dan de fiets of de trein in plaats van de auto.

Aantrekkende economie
Dat de files zijn toegenomen, wijten de respondenten vooral aan de toegenomen drukte van zowel auto's als vrachtwagens. De aantrekkende economie wordt daarvoor als oorzaak genoemd. Inhalende vrachtwagens zijn velen een doorn in het oog: die zorgen voor opstoppingen. Vrijwel iedereen vindt de weg wel overzichtelijk.

Op- en afritten blijven open
De overheid onderzoekt de komende jaren welke maatregelen nodig en mogelijk zijn om de files op de A2 te verminderen. Afsluiten van op- en afritten in de Bommelerwaard is niet aan de orde, bleek tijdens een informatiebijeenkomst in juni. Daarover was verwarring ontstaan doordat in een verkennend onderzoek de term 'afkoppelen' werd gebruikt. Daarmee werd echter de versterking van het onderliggende wegennetwerk bedoeld.

Iedereen vanaf achttien jaar die in de Bommelerwaard woont en/of werkt kan meepraten met Tipbommelerwaard.nl. Ongeveer één keer per maand krijgen de panelleden een mail met een vragenlijst. Meedoen is anoniem en vrijblijvend. Klik hier voor meer informatie en aanmelden. Uitslagen van eerdere raadplegingen zijn hier ook te vinden.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden