Afbeelding
Foto: Britta Alink

Politiek teleurgesteld over invulling 'rotonde-reclame'

Algemeen 977 keer gelezen

ZALTBOMMEL • 'Niet bepaald sierlijk' en 'Ordinaire rotonde reclame'. Zo betitelden Martijn Stoutjesdijk van de SP en Hein de Kort van het CDA donderdagavond tijdens de carrouselvergadering de manier waarop op dit moment de rotondes in de gemeente Zaltbommel worden voorzien van reclame.

In het reclamebeleid van de gemeente is afgesproken dat het mogelijk is dat ondernemers een rotonde adopteren. "Wij waren daar enthousiast over", aldus Hein de Kort van het CDA. "In andere gemeenten adopteren lokale hoveniers rotondes, die ze mooi onderhouden. Ze geven daarmee een visitekaartje af voor hun werk en mogen in ruil daarvoor een klein reclamebordje neerzetten en zo reclame maken voor hun eigen bedrijf. "

Ordinair

Tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota van vorig jaar heeft het CDA gevraagd naar de stand van zaken, eind augustus volgden schriftelijke vragen. "Het antwoord van het college was dat we daar op korte termijn antwoord op zouden krijgen", aldus De Kort. "En in maart van dit jaar waren daar de reclameborden op de rotondes. Ordinaire rotonde-reclame, die volgens mij niet de bedoeling was van de gemeenteraad. Wij vinden het bijzonder teleurstellend."

Andrea Haubrich (ZVV) benadrukte dat in de carrouselvergadering van januari 2017 is afgesproken dat 'hoveniers de rotondes zouden adopteren'.

Op dit moment heeft een commercieel bedrijf (C&W groep uit Arkel) de rotondes 'overgenomen'. Zij verhuren reclameborden en gebruiken (een deel van) de opbrengst om lokale hoveniers in te schakelen voor het groenonderhoud.

Niet bepaald sierlijk

Ook Martijn Stoutjesdijk (SP) is niet blij met de uitwerking van de rotonde-reclame. "Toen wij campagne voerden voor de gemeenteraadsverkiezingen mochten we geen borden plaatsen op rotondes vanwege de verkeersveiligheid", zei hij. "Nu staan er borden in het gezichtsveld, te dicht bij de weg en ook op plaatsen waar ingewikkelde verkeerssituaties zijn. Niet bepaald sierlijk en niet passend."

Drank en verkeer

Frits van der Schans van PvdA/GroenLinks refereerde aan de afspraak dat rotondes onderhouden zouden gaan worden door lokale partijen. Hij verwees naar een artikel in Het Kontakt over 'het adopteren van een rotonde'. "Daar word je heel warm van", aldus Van er Schans donderdagavond. "Ik dacht dat wethouder Bragt  het helemaal had begrepen. En nu gaat het helemaal mis. Er staan zelfs reclameborden voor wijn, terwijl we weten dat drank en verkeer echt niet samen gaan."

Verkeerskundigen

Inmiddels is de portefeuille 'rotonde-reclame' overgaan van wethouder Bragt naar wethouder Gijs van Leeuwen. "Diezelfde warmte is er nog steeds", antwoordde Van Leeuwen op de vragen in de carrousel. "We willen reclame-uitingen in het buitengebied terugbrengen. Daarom hebben we het uitbesteed, zodat het onderhoud door lokale hovenier kan worden gedaan. Verkeerskundigen hebben beoordeeld hoe groot de borden mogen zijn en waar ze precies geplaatst mogen worden."

Contract

Hein de Kort drong er bij wethouder Van Leeuwen op aan nog eens goed te kijken naar de manier waarop de afspraken uiteindelijk gemaakt zijn. "Zodat er meer inzicht komt in de emoties rondom deze reclames", zei hij. "En dan kunt u meteen even bekijken hoe lang het contract op dit moment loopt en of we er nog onderuit kunnen. Want voor mijn part rukken we al die borden er uit."

Britta Alink

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden