Logo hetkontakt.nl/bommelerwaard

Museumbezoek geeft Joris Baudoin nieuwe inspiratie

  •   363 keer gelezen
Foto: Joris Baudoin

ZALTBOMMEL/HEEREWAARDEN • Joris Baudoin verwerkt indrukken die hij opdoet in musea in compacte blokken. Te zien tijdens de Bommelse Kunstroute.

'Blokjes', noemt Joris Baudoin de weerslag van zijn museumtour bijna liefkozend. De kleinste zijn inderdaad niet meer dan 35 cm hoog, breed en lang. Maar ze blijven van beton, het materiaal waarmee de kunstenaar zijn geuzennaam Joris Beton verwierf. "Als je je een beetje kwaad maakt, kun je sommige in je eentje tillen", relativeert hij.

Takels
Tja, vergeleken met zijn negen meter hoge Men between steel, het monument dat hij vorig jaar maakte voor de medewerkers van de voormalige Schelde-scheepswerf in Vlissingen, is het een peulenschil om deze blokken te vervoeren. Dat daar takels aan te pas komen, is Baudoin wel gewend. Hij heeft ze bij de hand in zijn atelier in Heerewaarden, waar de meeste blokken inmiddels ingepakt klaarstaan.

De zestien kunstwerken komen bij zestien deelnemers van de Bommelse Kunst Route te staan. "Ze vormen als het ware een route in een route."

Link
De kubussen worden niet zomaar ergens gedropt: Baudoin kent de Bommelse kunstenaars en kan altijd wel een link maken. Het felle blauw in Blue Ripe sluit aan recent werk van Kees van de Wal. Ludwig, genoemd naar het gelijknamige museum in Keulen, sprak Gonneke Verschoor aan en is daarom bij haar te zien tijdens de kunstroute.

Picturing Museums
Zo krijgen de blokken nog een extra dimensie naast de verwijzingen naar de museumbezoeken van Baudoin. Sinds 2014 tourt Baudoin langs musea voor hedendaagse kunst - werk van kunstenaars die nu leven - in West-Europa. Picturing museums, heet zijn project dat uiteindelijk moet uitmonden in een overzichtstentoonstelling en een boek.

Veertien van de tachtig musea waar hij tot nu toe was, leidden daarnaast tot een blok. Soms geïnspireerd op de architectuur van het gebouw waarin een museum huist, soms op een kunstwerk dat Baudoin daar ziet. Het blauw en goud in Ludwig verwijst bijvoorbeeld naar werk van Yves Klein.

Plagiaat?
Voortborduren op werk van een ander, riekt dat niet naar plagiaat? Daarover heeft Baudoin een duidelijk statement opgesteld, dat ook deel uitmaakt van Picturing museums. Hij vat samen: "Kunstenaars hebben zich altijd laten inspireren door anderen. Of ze krijgen onafhankelijk van elkaar hetzelfde idee. Dat is helemaal niet erg. Alleen: de één krijgt er veel geld voor en belandt in een museum, de ander niet. Er zijn wereldwijd miljoenen kunstenaars die minstens net zulk goed werk maken als beroemde collega's, maar er niet de waardering voor krijgen."

Kritiek
Het is opnieuw kritiek van Baudoin op de commerciële denkwijze in de museumwereld. Eerder schopte hij met zijn museumcontainer al aan tegen de geslotenheid van het wereldje.

Container
Die container was vorig jaar tijdens de Bommelse Kunst Route te zien. Inmiddels is-ie vol, met eerdere kunstwerken die Baudoin maakte naar aanleiding van Picturing museums. "Vandaar ook dat ik ben overgeschakeld op die compacte blokken. Maar als iemand de container een poosje op zijn terrein wil hebben, kan dat tegen enkel de transportkosten."

Heerewaarden
Een verplaatsbare container, zwervende blokken: Baudoin verzint graag steeds 'iets anders' voor zijn deelname aan de BKR. Hij moet ook wel creatief zijn doordat hij met zijn gezin van Zaltbommel verhuisde naar Heerewaarden en dus geen vaste plek heeft in de stad. Hoewel ze in Heerewaarden op een idyllische plek wonen, willen ze toch terug. "We hebben het gevoel dat we overal ver vandaan zitten."

Gootspoken
Terug naar waar het allemaal begon voor Baudoin. Met de gootspoken. "Eigenlijk wilde ik daar helemaal mee stoppen. Ik doe nog zoveel méér, dat zien mensen nu bijna niet. Maar aan de andere kant ben ik dankbaar voor de bekendheid die de gootspoken mij hebben gegeven en de kansen die ik kreeg doordat mensen ze kochten."

Onzekerheid
Het is het spanningsveld tussen werken in opdracht en vrij werk maken. "Ik ben blij dat ik de vrijheid heb genomen voor mijn museumproject. Tegelijkertijd geeft het veel onzekerheid, vooral financieel. Ik probeer me zo min mogelijk zorgen te maken over later. Tot nu toe is het steeds zo geweest dat er net op het juiste moment iets op mijn pad kwam."

De Bommelse Kunstroute 2018 is op 23 en 24 juni en 30 juni en 1 juli. Centraal punt is kunsthuis Markt Twee. Een plattegrond en meer informatie staat op bommelsekunstroute.nl

Janneke Boogaard
Redacteur van Het Kontakt Leerdam en Het Kontakt Bommelerwaard
Volg @jannekeboogaard op twitter >
Elke woensdag het Bommelerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK