Logo hetkontakt.nl/bommelerwaard

Inwoners Zaltbommel lovend over Wmo

  •   398 keer gelezen

ZALTBOMMEL • De gemeente Zaltbommel scoort als één van de besten van Nederland als het gaat om cliëntervaringen met de Wmo. Dat blijkt uit een analyse van ervaringen van cliënten van 247 gemeenten. 

Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning; bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, begeleiding of dagbesteding. Zaltbommel staat op de tweede plaats bij de onderwerpen contact met de gemeente, de kwaliteit van de hulp en het effect van de hulp.

Trots
Wethouder Adrie Bragt is trots op dit resultaat: "Fantastisch om te merken dat onze aanpak zijn vruchten afwerpt en dat mensen tevreden zijn. Het gaat om kwalitatieve zorg en de relatie met de inwoners, voor hen doen we het uiteindelijk allemaal. Dit is een groot compliment voor iedereen die hier aan heeft meegewerkt."

Zaltbommelse aanpak
De gemeente Zaltbommel koopt een deel van de zorg en ondersteuning vanuit de Wmo en de Jeugdwet vanaf 2016 lokaal in. Zo organiseert de gemeente Zaltbommel de zorg dicht bij de inwoner en bouwt ze een relatie op met de zorgaanbieders. Met het totale aanbod van zorgaanbieders en de diensten/producten die zij leveren, garandeert de gemeente Zaltbommel keuzevrijheid voor de cliënt. De gemeente Zaltbommel werkt voor wat betreft de uitvoering van de Wmo samen met Buurtzorg Jong en het Buurtteam. Het beleid brengen zij samen in de praktijk. 

Onderzoek in opdracht ministerie VWM
Alle Nederlandse gemeenten zijn verplicht onderzoek uit te voeren naar de tevredenheid van inwoners met hulp vanuit de Wmo. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gaf onderzoeksbureau ZorgfocuZ opdracht om een analyse te maken van de ervaringen die cliënten hebben op het gebied van Wmo. In totaal hebben zij de gegevens van 247 gemeenten geanalyseerd.

Eigen onderzoek
De gemeente laat zelf ook elk jaar een onafhankelijk onderzoek doen naar ervaringen met de Wmo. In 2019 vulden 396 gebruikers van Wmo in Zaltbommel deze lijst in. Uit het onderzoek bleek dat inwoners over het algemeen tevreden zijn over de uitvoering van de Wmo:

• 81 % van de inwoners weet waar ze terecht kunnen met hun hulpvraag;
• 84 % vindt dat ze snel geholpen worden;
• 85 % vindt dat de medewerker van het Wmo-loket hen serieus neemt;
• 80 % vindt dat er samen wordt gezocht naar een goede oplossing.

Janneke Boogaard
Redacteur van Het Kontakt Leerdam en Het Kontakt Bommelerwaard
Volg @jannekeboogaard op twitter >
Elke woensdag het Bommelerwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK }