Logo hetkontakt.nl/alblasserwaard

Blauwzaam Café: 'Techniek geen vervanging menselijk contact'

  •   keer gelezen   Zakelijk

GIESSENBURG • Iedereen thuis laten werken om de drukte op de weg terug te dringen, dat is vooralsnog geen optie. Dat was één van de conclusies van het derde Blauwzaam Café, woensdagavond in De Til in Giessenburg.

Tijdens de avond in De Til stond deze keer mobiliteit centraal. Hoe kun je zakelijk zo duurzaam mogelijk met dit item omgaan? Iedereen thuis laten werken, daar was in ieder geval weinig enthousiasme voor. "Technisch zijn er heel veel oplossingen, maar de behoefte aan onderling menselijk contact zorgt er toch voor dat we de weg op gaan richting kantoor", zei Arie van 't Verlaat van Aspect | ICT uit Hardinxveld-Giessendam.

Hij kreeg bijval van Nanette van Ameijde, gemeentesecretaris van de gemeente Molenwaard. Deze gemeente heeft geen gemeentehuis en veel ambtenaren werken vanuit thuis of op diverse locaties in de dorpen. "De verkeersbewegingen zijn veranderd; minder naar kantoor, meer naar de burgers. Het is een goed functionerend concept, maar de spontane ontmoetingen bij de koffieautomaat zijn er veel minder. Het onderling contact, het gevoel van samenzijn, dat is er zo niet en dat is een minpunt van deze manier van werken."

Belangrijk onderdeel van de discussie was daarnaast het bezorgen van pakketjes. Van 't Verlaat: "De snelheid van leveren, daar maken we elkaar gek mee. Tot 1 uur 's nachts bestellen is de volgende dag in huis. Het zorgt ervoor dat het aantal verkeersbewegingen er niet minder op wordt." En Pleun Rietveld van Rietveld uit Giessenburg: "Bij een autobedrijf werden laatst op één dag acht keer auto-onderdelen bezorgd. Elke klant wil zo snel mogelijk geholpen. Duurzaamheid begint bij de keuzes die de consument maakt."

Ook de voortschrijdende technologische ontwikkelingen kwamen aan bod. Neem big data: het Giessenburgse bedrijf Rietveld is al benaderd door de Rotterdamse haven om gegevens van vrachtwagens te delen, zodat er in de haven exact bepaald kan worden waar en wanneer welke chauffeur een lading komt ophalen. "We staan aan het begin van een nieuw tijdperk en Nederland loopt hierin voorop."

Kortere wachttijden in de transportsector, dat klonk André Baars van Baars Aannemerij en Transport uit Nieuwland als muziek in de oren. "Voor een chauffeur is lang wachten verre van motiverend. Het verkorten van die tijd is dus goed voor de P van People. Voor ons is dat ook duurzaamheid."

Een uitgebreider verslag staat volgende week in Het Kontakt en over enkele weken in het business-to-businessmagazine Bedrijvig.

Geurt Mouthaan
Redacteur/fotograaf van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl. Tevens betrokken bij Het Kontakt Media (Special Products).
Volg @GeurtMouthaan op twitter >
Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten