Afbeelding

Dienstregeling Qbuzz wordt heel verschillend ervaren

Algemeen 1.956 keer gelezen

BLESKENSGRAAF • Waar het de bedoeling was dat Qbuzz naar ieders tevredenheid tekst en uitleg zou geven over het hoe en waarom van de nieuwe dienstregeling, bleven de bezoekers van de informatieavond over mobiliteit dinsdagavond met vragen zitten en het onbestemde gevoel dat er naar hun klachten niet geluisterd wordt.

Er waren bijna vijftig belangstellenden afgekomen op de avond, die gehouden werd in de grote zaal van De Spil in Bleskensgraaf. Veel raadsleden van de gemeente Molenlanden waren aanwezig, aangevuld met gefrustreerde gebruikers van het openbaar vervoer in de polder.

Na een uitleg door onder andere Susan Zethof van Qbuzz en Edso Wijvekate van de provincie Zuid-Holland, werd er door bezoekers gepleit voor een herinvoering van lijn 90 (langs de Lek), afschaffing van de 2,85 euro eigen bijdrage voor studenten wanneer ze gebruik maken van de bestelbus, extra vroege bussen in de ochtendspits en extra late bussen na de avondspits en betere veiligheidsmaatregelen voor het beruchte overstappunt bij de kruising N214/A27.

Enige veilige oplossing
Even daarvoor had de vertegenwoordiger van de provincie nog verteld dat er extra maatregelen genomen waren bij de kruising, onder meer om het verkeer af te remmen bij de oversteekplaatsen, en dat er de komende tijd nog gewerkt gaat worden aan een betere verlichting. Het maakte geen indruk. Volgens een inspreker was de enige veilige oplossing dat er een verplaatsing gaat komen van de overstappunten naar een locatie direct naast de kruising. Dan hoeven passagiers die moeten overstappen niet meer de gevaarlijke wegen over te steken.

Niet geluisterd
Qbuzz en de provincie reageerden dinsdagavond niet naar de zin van het publiek. "Er worden veel signalen afgegeven, maar er wordt niet geluisterd", concludeerde SGP-raadslid Wietse Blok tijdens de avond. Vervoersdeskundige Maurits Vink van Qbuzz was echter stellig: "Wij denken dat het openbaar vervoer hier goed werkt."

De vervoerder wil sowieso eerst een jaar 'aankijken' hoe het gaat en dan pas mogelijke aanpassingen doen in de dienstregeling. Dat betekent dat er tot 8 december dit jaar niets verandert.

Ander signaal
Woordvoerder Wijvekate van de provincie gaf een iets ander signaal af. "Een concessie ligt nooit helemaal vast", zei hij op vragen of er in de toekomst nog wat kan veranderen aan de dienstregeling in de Alblasserwaard.

Zo eindigde de informatieavond zonder duidelijke conclusie of aanbeveling. De insprekers voelden zich niet gehoord of niet begrepen en Qbuzz en de provincie vinden dat het na de startproblemen nu over het algemeen best goed gaat. Ze wimpelden klachten soms af als 'individuele gevallen' en 'jammer'.

Afgevaardigden van de gemeente Molenlanden gaan overigens volgende week langs bij de provincie om het vervoersplan voor het jaar 2020 te bespreken. Mogelijk kunnen er in dat overleg verbeteringen gerealiseerd worden in het openbaar vervoer waarmee met name studenten en ouderen in de waard kunnen thuiskomen. Letterlijk.

Bert Bons

Redactiecoördinator van Het Kontakt-Alblasserwaard en Het Kontakt-Klaroen.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden