• De prijswinnaars en genomineerden van Kontakt Mediapartners.
• De prijswinnaars en genomineerden van Kontakt Mediapartners. Foto: Marijke Verhoef

Kontakt Mediapartners met twee prijzen en drie nominaties zeer succesvol op NNP-dag 2019

Algemeen 976 keer gelezen

UTRECHT/REGIO • Kontakt Mediapartners was donderdag uiterst succesvol op de NNP-dag (Nederlandse Nieuwsblad Pers) 2019. Van de tien te verdelen prijzen en nominaties werden er maar liefst vijf door de Goudriaanse uitgeverij binnen gesleept.

Janneke Kok, André Bijl en Dick Aanen van Het Kontakt Leerdam/Vianen wonnen de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek met een artikelenserie over de gemeenteraadsverkiezingen in Vijfheerenlanden. Ed van Tuijl (Het Kontakt Alblasserwaard) behoorde tot de genomineerden met zijn terugblik op de Vezelpersramp in Langerak.

Nico van Ganzewinkel (Het Kontakt Vianen), die zelf niet aanwezig kon zijn op de NNP-dag in Utrecht, werd winnaar van de Prijs voor de Nieuwsbladfotografie met een foto van de advocaat van Asia Bibi die in Vianen de internationale pers te woord staat. Geurt Mouthaan (Het Kontakt Alblasserwaard) behoorde in deze categorie tot de genomineerden met een foto van de grote brand bij Montapacking.

De verkiezingsbijlagen (Altena, Molenlanden en Vijfheerenlanden) van Kontakt Mediapartners werden genomineerd voor de commerciële A.M. Bandaprijs. Deze prijs werd gewonnen door de Texelse Courant met een special over lokale restaurants.

Uit de juryrapporten:

Janneke Kok, Dick Aanen en André Bijl schreven een mooie, actuele serie artikelen over de gemeenteraadsverkiezingen in de nieuwe fusiegemeente Vijfheerenlanden, die grote gevolgen zouden kunnen hebben voor deze deels streng gelovige regio. De omstreden koopzondag, een vertrekkende wethouder en een burgemeester die kansrijk leek om waarnemend burgemeester te worden. Items, waarmee de schrijvers handenwringend aan het werk gingen. Pakkend geschreven, gebruik makend van alle beschikbare media en goed vormgegeven. 'Zulke kranten worden gevreten', oordeelde de jury.


Ed van Tuijl blikte terug op een enorme stofexplosie bij een bedrijf in Langerak, die 25 jaar geleden aan drie mensen het leven kostte. Samen met twee betrokkenen van toen reconstrueerde hij de ramp, waarvan Van Tuijl destijds verslag deed en waaraan hij zelf ternauwernood ontsnapte. Dat laatste aspect levert een emotioneel waardevolle bijdrage aan het verhaal. Wat niet duidelijk wordt is wat een stofexplosie nu eigenlijk is. Een begeleidend kader had hier niet misstaan.

Over de winnende foto van Nico van Ganzewinkel: De jury oordeelde over deze foto dat die op een krachtige manier de diversiteitsdiscussie in beeld brengt en tevens een internationale kwestie lokale spanning geeft door het in Vianen opduiken van de advocaat van Asia Bibi. Zijzelf zat op dat moment in de dodencel in Pakistan wegens zogenaamde godslastering. Haar advocaat, Saif-ul-Mulook, moest zelf ook vluchten voor zijn leven en zette zijn strijd voor Bibi van hieruit voort. Hij zocht en kreeg publiciteit. Nico van Ganzewinkel speelde hier passend op in door de internationale persdiensten in beeld te brengen, waarmee hij tevens het belang van journalistieke waakzaamheid en alertheid in beeld bracht. Het is alles bij elkaar een beeld van een krachtig mediaoptreden met een diepe lading, aldus de jury. 


Een klassieke, mooie brandfoto, zo omschreven de juryleden de foto die Geurt Mouthaan maakte van de brand in het bedrijfspand van Montapacking in Molenaarsgraaf. De foto werd afgedrukt in Het Kontakt editie Alblasserwaard. Geurt was als eerste journalist bij de gigantische brand en koos een voortreffelijk standpunt, waardoor hij in staat was het vuur en de rook te combineren.


De gemeenteraadsverkiezingen van Kontakt Mediapartners. De inzending viel niet alleen op door de presentatie aan de jury, maar ook door de consistente uitwerking en het gebruik maken van voor de hand liggende inzichten en technieken waarbij offline en online goed met elkaar werden verbonden. Echter, gezien het thema 'gemeenteraadsverkiezingen' scoorde de inzending minder op het onderdeel continuíteit omdat een dergelijk thema maar één keer in de vier jaar kan worden gebruikt. 

Lees ook: www.nnp.nl/nieuws/algemeen/16927/nnp-dag-2019

Rick den Besten

Hoofdredacteur Kontakt Mediapartners, (sport)redacteur/fotograaf Het Kontakt Alblasserwaard, webmaster Regio-Voetbal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden