Logo hetkontakt.nl/alblasserwaard
Foto: Geurt Mouthaan

Edwin van der Ham: 'Impact brand Montapacking veel groter dan ik dacht'

  •   2469 keer gelezen

MOLENAARSGRAAF • Driekwart van zijn werkdag gaat nog op aan de brand bij de Molenaarsgraafse vestiging van zijn bedrijf. Edwin van der Ham van Montapacking leerde in de afgelopen weken ook de goede én de minder prettige kanten van zijn medemensen beter kennen.

Tientallen claims, een schadebedrag dat in de acht cijfers loopt, deurwaarders, overleg met de verzekering; de nasleep van de brand bij Montapacking in september was én is even groot als de gigantische rookpluim die toen boven de Alblasserwaard hing. "Een dag na de brand zei ik nog: er is niemand gewond geraakt, we zetten alles in een Excell-bestand en gaan ermee aan de slag. Heel rationeel", blikt Edwin van der Ham terug. "Maar ik kwam er al snel achter dat de impact veel en veel groter is."

Ingrijpende beslissing
Hij komt in de dagen na de brand voor een ingrijpende beslissing te staan: wel of niet de vestiging in Molenaarsgraaf failliet laten gaan (alle Montapacking-locaties zitten in een aparte BV). "Die structuur kies je om bij een grote calamiteit de andere vestigingen te kunnen redden. Ik koos er, tot verbazing van mijn jurist, voor om door te gaan. 'Het hele pand is afgebrand; je hebt alleen nog een stapel claims, wat voor een calamiteit wil je hebben?', reageerde hij. Maar het was een morele afweging. Er werken daar negentig mensen, onder wie een groep medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, die dan van de ene op de andere dag geen werk meer zouden hebben. Ik wil mezelf 's ochtends in de spiegel aan kunnen blijven kijken. Na de brand heb ik hen verteld dat iedereen zijn baan behield, alleen moesten ze wel tijdelijk in andere vestigingen werken. Er zijn er maar twee weggegaan die dat niet wilden. Ik ben daar trots op: het toont de 'Montapassie' waarmee iedereen hier werkt."

Dreigende situatie
Al is de optie van het aanvragen van het faillissement voor Molenaarsgraaf wel serieus op tafel geweest. Ondanks dat Montapacking een gezond en snel groeiend bedrijf is, zorgde de brand voor een dreigende situatie. "Je praat over miljoenen aan schade; de uitbetaling van de verzekering kon nog wel even duren, de kosten liepen gewoon door, de omzet was teruggelopen tot nul en we moesten een nieuw pand in gaan richten. Ik heb mezelf met de accountant een weekend opgesloten om te onderzoeken of we het zouden redden. Het antwoord was gelukkig ja, al betekent dat wel een paar zware jaren. En als ik toch het besluit had moeten nemen om de vestiging failliet te laten gaan? Dan had er hier de volgende dag een Te Koop-bord bij mijn huis in de tuin gestaan. Ik kan niet tientallen mensen op straat zetten en zelf riant blijven wonen. Als het goed gaat, kun je als ondernemer en degene die het risico neemt ervan profiteren, maar als het slecht gaat, moet je óók de consequenties accepteren."

Black Friday
De brand trof niet alleen Montapacking. "Het gebeurde op het meest slechte moment, in de aanloop naar Black Friday en de feestdagen. Het magazijn lag ramvol met spullen van klanten. Het probleem was niet dat zij niet verzekerd waren. Dat gold maar voor twee ondernemers. Van hen zeg ik: zij hebben bewust dit risico genomen. Maar velen bleken onderverzekerd. Dat begrijp ik; webshops groeien vaak heel hard. Eigenaren hebben niet in de gaten dat ze halverwege het jaar hun polis aan moeten laten passen, omdat de waarde van hun voorraad inmiddels drie keer zo veel is dan wat verzekerd is. Zij konden ook mijn rekeningen niet meer betalen. Bij hen had ik de keuze om openstaande rekeningen door een incassobureau op te laten halen of een regeling te treffen om hen financieel verder te helpen. Voor dat laatste heb ik gekozen, al zat ik toen zelf ook niet echt te wachten om klanten te gaan financieren. Ik had zelf al problemen genoeg op dat moment."

Pijn
Allerlei mensen klopten daarnaast bij Van der Ham aan omdat zij door met name de rook kosten hadden moeten maken. De claims liepen uiteen van 9,50 euro tot 1 miljoen euro. "Een deel was terecht. Er waren bijvoorbeeld melkveehouders die hun melk weg moesten laten lopen. Met de LTO kon ik dat al snel afhandelen. Maar er kwam ook iemand aan de deur die zijn auto door de wasstraat had gehaald en bij mij de rekening kwam presenteren. Sommigen waren er echt op uit om hier een slaatje uit te slaan. Daar zaten ook mensen bij die ik ken, die me vrijdag sterkte wensen en van wie ik maandag een aangetekende brief ontving met een claim. Ik stond open om iedereen tegemoet te komen, maar lang niet iedereen besefte dat mijn bedrijf ook een zware slag heeft gehad. Dan schreven ze: 'De brand die uw bedrijf heeft veroorzaakt'. Dat deed echt wel pijn."

Om er meteen aan toe te voegen: "Het gaat daarbij om een klein percentage; het overgrote deel van de mensen reageert fantastisch. We zijn ongelofelijk geholpen door gemeente, buren en leveranciers en ondersteund door zoveel mensen. Ik had 2000 appjes, we kregen tientallen bossen bloemen, ik werd aangesproken en sterkte gewenst door mensen die ik helemaal niet ken. De buren van de vestiging, die zich enkele jaren geleden verzetten tegen de uitbreiding die ik toen gepland had, kwamen langs om een hand geven en bloemen te brengen. Dat was echt schitterend. Blijkbaar maken we al onderdeel uit van de gemeenschap, ondanks dat we nog niet zo lang in de Alblasserwaard wonen."

Geurt Mouthaan
Redacteur/fotograaf van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl. Tevens betrokken bij Het Kontakt Media (Special Products).
Volg @GeurtMouthaan op twitter >
Elke donderdag het Alblasserwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK