Logo hetkontakt.nl/alblasserwaard
Foto: QBuzz

Qbuzz belooft beterschap, provincie 'zit boven op de ontwikkelingen'

  •   1661 keer gelezen

MOLENWAARD/GIESSENLANDEN • Susan Zethof van vervoersmaatschappij Qbuzz gaf woensdagavond tegenover de raden van Molenwaard en Giessenlanden toe 'dat het de afgelopen dagen een chaos was'. "Maar de vertragingen zijn aan het afnemen, de rit-uitval wordt minder."

Zethof beloofde de raden dat het binnen twee weken beter zal gaan met het openbaar vervoer in de regio.

Ergernis
Het openbaar busvervoer, dat sinds zondag 9 december wordt verzorgd door Qbuzz, zorgt voor zoveel ergernis dat Marcel Scheerders van de provincie Zuid-Holland en Susan Zethof van Qbuzz woensdagavond verantwoording kwamen afleggen tegenover de raden van Giessenlanden en Molenwaard.

Wennen
Zethof vertelde verder: "We hebben touringcars ingezet. Chauffeurs moeten wennen aan nieuwe boordcomputers en kennen de routes nog niet. Zij zijn van zaterdag op zondag overgegaan naar de andere vervoerder. Geef ons de kans om het te verbeteren, samen met de provincie. Het knooppunt Meerkerk is best een gevaarlijk overstappunt, dat zijn we ook aan het verbeteren. Ik zie zelf al een stijgende lijn, vanaf vanochtend. Ik ga ervan uit dat we het binnen twee weken op orde hebben."

Niet serieus genomen
Arco Bikker (GBM) reageerde: "Ik had maandag het idee dat het probleem niet serieus genomen wordt. Daar raken mensen door geïrriteerd. Nu heb ik het idee dat u de ernst inziet."

Zethof: "Je wordt er voor een deel door verrast, maar we zijn er onmiddellijk naar gaan handelen. Alleen zien mensen het resultaat daarvan nog niet gelijk. Het kost tijd om er extra touringcars bij te halen. Er is in de nachten doorgewerkt door een aantal mensen."

Trainen
André de Jong (CU) reageerde verbaasd. "Er zijn mensen van Arriva overgekomen naar Qbuzz. U gaat me toch niet vertellen dat die niet wisten in wat voor bus ze zouden gaan rijden?" Zethof: "Je kunt niet eerder gaan trainen dan dat ze bij je in dienst zijn."

De Jong: "Dat verklaart waarom het misgaat. Het gaat er bij mij niet in dat u verrast werd. Ik kan me voorstellen dat je een keer mis rijdt, maar ik heb ook verhalen gehoord over bussen die op een plek terecht kwamen waar ze niet konden keren."

Software
Zethof: "De inbouw van de software verliep niet optimaal, die was maandag nog niet op orde. Dat is nu hersteld. Chauffeurs konden moeilijk contact krijgen met de verkeersleiding. Reizigers kunnen nu nog voor een groot deel gratis mee, dat is een pleister op de wonde." Bert Moret (VVD) vroeg zich af of mensen ook compensatie ontvangen. "We geven geld terug bij vertraging", aldus Zethof.

Burgemeester Dirk van der Borg wilde weten of Qbuzz het bekend gaat maken zodra alles op orde is. "U zei net: over veertien dagen gaat het beter. Komt er nog een communicatiemoment?"

Kerstvakantie
Het antwoord was bevestigend. "We willen het straks ook vertellen als we het voor elkaar hebben", aldus Zethof. "De komende anderhalve week gebruiken we om de basis op orde te krijgen. In de kerstvakantie is er een moment om te bekijken: zijn bijvoorbeeld sommige rijtijden te krap?"

Marcel Scheerders van de provincie deed ook zijn best om de raden gerust te stellen. "De provincie was de projectleider van de aanbesteding en is dat nu van de implementatie. De ontwikkelingen die u nu ziet, zijn mij niet vreemd. Een nieuwe vervoerder met een nieuwe dienstregeling, alles moet in één keer gebeuren, dan gebeuren er allerlei zaken die je niet hebt kunnen voorzien. We houden goed een oogje in het zeil en zitten boven op de ontwikkelingen."

Anne Marie Hoekstra
Anne Marie Hoekstra is redacteur van Het Kontakt editie Alblasserwaard en Klaroen.nl
Volg @AnneMHoekstra op twitter >
Elke donderdag het Alblasserwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK