Logo hetkontakt.nl/alblasserwaard
• Eddy Zwijnenburg legt uit hoe hij erover denkt.
• Eddy Zwijnenburg legt uit hoe hij erover denkt. (Foto: Astrid Pel)

Snelle oplossing voor opstropend verkeer in Meerkerk lijkt lastig

  •   1278 keer gelezen

MEERKERK • In een afgeladen dorpshuis De Linde lag donderdagavond een voor Meerkerk heikele kwestie op tafel: wat te doen tegen het sluipverkeer door het dorp.

Vooral als op de A27 een ongeval heeft plaatsgevonden, willen automobilisten en  vrachtwagenchauffeurs zo snel mogelijk de file uit.  Daar plukt het Zederikse dorp steeds de wrange vruchten van. De kern van het dorp barst op zulke momenten uit zijn voegen, vertellen inwoners van vooral de Tolstraat en de Gorcumsestraat aan afgevaardigden uit de politiek, van Rijkswaterstaat, de politie, de brandweer en het Waterschap.  Deze deskundigen zitten vooraan in de zaal en willen hun licht opsteken bij de inwoners. Zo hopen zij gezamenlijk tot oplossingen te komen. De bijeenkomst was een initiatief van de gehele raad van Zederik.

Niet zo moeilijk
Gespreksleider Johan Cahuzak haalt eerst wat meningen op uit de zaal. Volgens bewoonster Ida Bergshoef hoeft het niet zo moeilijk te zijn: "Met één mannetje heb je het opgelost. Een verkeersregelaar of een agent die er staat als de auto's van de snelweg afkomen en aan de andere kant nog één zodat ze meteen weer terug de weg op gaan."

Raadslid Thijmen Peter de With (VVD) vindt dat de politiek 'drastische maatregelen moet durven nemen'.  Jan Vermeulen laat namens de brandweer weten dat als Meerkerk op slot zit door een calamiteit op de A27, de hulpdiensten geen kant op kunnen.  "We kunnen dan niet verder, dan houdt het gewoon op."

Groot applaus
Carla Bredeveld die in het centrum van het dorp woont, baalt van al die ronkende motoren van stilstaande auto's ' voor de deur. "Dat is niet bepaald fris om in te wonen." Hierop aansluitend oogst het idee om vrachtwagens uit de dorpskern te weren groot applaus. Behalve bij ondernemer Bovekerk, die zich afvraagt waar hij dan heen moet met zijn vrachtwagens. Het idee om op de navigatie Meerkerk niet meer als alternatieve route voor A27 weer te geven als het op de A27 vaststaat, kan volgens de wethouder niet omdat het in Meerkerk een 30-km zone betreft. "Het lukt dan niet om die opstopping op te pikken op de navigatie."

Maarten Merks, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat en zijn collega's  vertellen dat de verbreding van de A27 niet eerder dan 2022 gaat plaatsvinden en dat Rijkswaterstaat met handen en voeten is gebonden aan nationale regels. Zomaar op Matrix-borden vermelden dat de afslag Meerkerk dicht is, kan daarom niet. "De belastingbetaler kunnen we niet meedelen dat ze zomaar ergens niet naartoe kunnen rijden", aldus een RWS-man. "Dat gaat niet gebeuren."

Lichtkrant
Meteen kwamen er ideeën uit de zaal om dan aan het eind van de afrit verkeerswagens met een lichtkrant neer te zetten. Wethouder Maks van Middelkoop heeft, zo vertelde hij aan het begin van de avond, immers vijftienduizend euro te besteden.  Echter, ook de wethouder is met handen en voeten gebonden en kan alleen op het grondgebied van Meerkerk of van Zederik daadwerkelijk met oplossingen komen.  Daarbij moet het volgens Rijkswaterstaat ook niet zo zijn dat het probleem wordt verschoven naar andere dorpen.

Stoplichten
Een inwoonster had in de vakantie gezien dat er bij een dorpje in Oostenrijk twee stoplichten stonden om de verkeersstroom over een smalle pas te verlichten. "Dat lijkt me nou ook iets voor Meerkerk", vertelt ze enthousiast. "Dat stoplicht staat tien minuten op rood en vijf minuten op groen en kan bijvoorbeeld op de Bazeldijk staan. Twee kanten op." Ook dit idee nemen de deskundigen mee.

Angst
Er bestaat angst bij de dorpelingen dat als Zederik op 1 januari 2019 samen met Leerdam en Vianen tot een grote gemeente Vijfheerenlanden is gefuseerd, de kwestie van het sluipverkeer door Meerkerk slechts een klein puntje op de gemeentelijke agenda wordt.  Ook Vianen kampt immers met opstropend verkeer door de volle snelwegen. Of er voor die tijd verlichting komt voor Meerkerk is nog maar de vraag. Het dorp kan in ieder geval rekenen op ondernemer Eddy Zwijnenburg die steeds als een ervaren verkeersagent bij een verkeersopstopping de rits auto's enigszins uit elkaar manoeuvreert op en rond het dorpsplein. Zwijnenburg: "Ik ben eigenlijk al verkeersregelaar ook al is dat niet officieel."

Bert Bons
Redactiecoördinator van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl
Volg @Bertbons op twitter >
Elke donderdag het Alblasserwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK