Logo hetkontakt.nl/alblasserwaard
Foto: Rijkswaterstaat

Verbod vrachtwagens door deel van Meerkerk

  •   1945 keer gelezen

MEERKERK • Met een vrachtwagenverbod wil het Zederikse college ervoor zorgen dat bij een calamiteit op de A27 het verkeer in Meerkerk niet stil komt te staan.

Op 22 juni was het weer eens zover: een groot ongeval op de A27 en prompt staat het in Meerkerk helemaal vast door sluipverkeer. Voor de VVD aanleiding om nogmaals wethouder Maks van Middelkoop op te roepen actie te ondernemen. De beantwoording van Van Middelkoop op de vragen van de liberalen stelde fractievoorzitter Hanneke van der Leun verre van tevreden. "Ik mis het vuur. Wij hadden liever excuses gezien dat u onze inwoners in de kou hebt laten staan. Dat zie ik er niet in ons terug en dat stelt ons teleur. We blijven het pertinent oneens over de inzet van verkeersregelaars om bij een calamiteit ervoor te zorgen dat hulpdiensten toch het centrum van Meerkerk kunnen bereiken."

Wethouder Van Middelkoop reageerde met enige ironie: "Wat had ik op 22 juni kunnen doen? Niks. Ik was niet op tijd op de A27 om het ongeluk te voorkomen en ik was ook niet op tijd in Meerkerk om het verkeer om te leiden." Hij vervolgde: "We brengen het steeds onder de aandacht van Rijkswaterstaat, het waterschap en de politie, maar we kunnen niets afdwingen."

Vrachtwagenverkeer
De plannen om er als gemeente toch iets aan doen, liggen al wel op tafel. Een belangrijk onderdeel daarvan is het verbod op vrachtwagenverkeer in Meerkerk. Het gaat daarbij om de Tolstraat tussen de bebouwde komgrens en de Gorinchemsestraat en op de Gorinchemsestraat tussen de Tolstraat en de Blommendaal.

Ontploffing
Dat sluit aan bij wat andere partijen inbrachten. Henk van Nieuwenhuijzen (CDA): "Rijkswaterstaat en politie zeggen dat de kans dat er tegelijkertijd met een calamiteit op de A27 een uitruk van hulpdiensten in het centrum van Meerkerk verwaarloosbaar is. Maar kijk eens op de achterkant van de vrachtwagens en tankwagens die voorbijkomen? Daarop staan aanduidingen van gevaar op ontploffing, vergiftiging en bijtende en brandbare stoffen. Dat rijdt allemaal op amper een meter afstand van de woningen aan de Gorinchemsestraat. En daarbij wurmen zich er ook nog fietsers tussendoor. De kans dat er iets misgaat is veel groter dan wordt verondersteld."

En ook VHL Lokaal Zederik benoemde het vrachtverkeer als bottleneck. "Het grootste probleem zijn de vrachtwagens. Die kunnen elkaar niet passeren en zorgen dan voor stremming. Zijn die er niet, dan gaat het niet hard, maar dan rijdt het verkeer in ieder geval wel door."

Ondernemersvereniging
Wethouder Van Middelkoop beloofde hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. "Al moet ik wel een middelweg vinden tussen wat u wilt: morgen invoeren, en wat praktisch haalbaar is."

Hij doelde daarmee op het overleg met de diverse betrokken partijen als ondernemersvereniging Meerkerk, de politie en Rijkswaterstaat, onder meer over wie in aanmerking komt voor een ontheffing. Ook moet een verkeersbesluit zes weken ter inzage worden gelegd en 'dient er een publiciteitsactie gehouden te worden'. Als alles volgens planning verloopt kun het verbod rond half oktober in werking treden.

Geurt Mouthaan

Geurt Mouthaan
Redacteur/fotograaf van Het Kontakt Alblasserwaard en Klaroen.nl. Tevens betrokken bij Het Kontakt Media (Special Products).
Volg @GeurtMouthaan op twitter >
Elke donderdag het Alblasserwaard per e-mail
Meer berichten
 

HET KONTAKT OP FACEBOOK