Afbeelding

Leerdamse treinlijn blijft half uursdienst

Algemeen 35 keer gelezen

LEERDAM • De MerwedeLingelijn blijft op het traject Leerdam-Dordrecht om het half uur rijden. Een verzoek van het Leerdamse college om een onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid van een kwartierdienst werd door de provincie afgewezen. September vorig jaar werd tussen Gorinchem en Dordrecht een kwartierdienst ingevoerd. Als het aan B&W van Leerdam ligt, wordt die service doorgetrokken naar Leerdam. “Wij kunnen ons voorstellen dat deze behoefte bij de reizigers bestaat aangezien Leerdam op het gebied van toerisme, winkelen en onderwijs veel te bieden heeft”, schreef het college daarom aan gedeputeerde Ingrid de Bont. In de brief vragen B&W de provincie een onderzoek in te stellen naar de behoefte aan een kwartierdienst tussen Gorinchem en Leerdam. Minder passagiers Maar het college kreeg nul op het rekest van de provincie. Onder meer omdat het aantal passagiers ten westen van Gorinchem nog altijd beduidend hoger ligt dan aan de Leerdamse kant van de lijn. Tussen Gorinchem en Dordrecht worden bijna 13.000 in- en uitstappers per dag geteld, terwijl dat aantal tussen Gorinchem en Geldermalsen blijft steken op 5600. Wanneer in de toekomst de stations Gorinchem Papland en Leerdam Broekgraaf worden gerealiseerd en er een kwartierdienst zou worden ingevoerd, verwachten provincie en vervoerder Arriva dat ook dan dit aantal beperkt blijft tot 6600 per dag. Iets meer dan de helft van het aantal op het westelijke deel van de lijn en lang niet genoeg om ook ten oosten van Gorinchem een kwartierdienst te rechtvaardigen, constateert de provincie. Kostenstijging Bijkomend probleem is dat bij uitbreiding van de kwartierdienst tot Leerdam er een extra trein plus personeel moet worden ingezet. Dat zorgt voor een kostenstijging van 10-15 procent, terwijl de inkomsten voor de hele lijn met slechts een paar procent omhoog zullen gaan. “Een flinke verslechtering van de kostendekkingsgraad is het gevolg”, schrijft de provincie. Miljoenen Tot overmaat van ramp zorgt ook de bestaande infrastructuur er voor dat er tussen Leerdam en Gorinchem geen kwartierdienst kan worden gereden. “Om de treinen elkaar te laten kruisen, dient ergens ten oosten van Arkel een passeermogelijkheid te worden gecreëerd.” Omdat de treinen elkaar rijdend moeten ‘kruisen’, moet het spoor volgens de provincie al gauw over een lengte van drie tot vier kilometer verdubbeld worden. De kosten van zo’n operatie worden geschat op tientallen miljoenen euro’s. Al die argumenten bij elkaar zorgen er voor dat de provincie weinig voelt voor een nadere studie naar de invoering van de kwartierdienst. Broekgraaf Wel belooft gedeputeerde De Bondt de ontwikkelingen op de lijn nauwgezet te blijven volgen. En daar is volgens het Leerdamse college alle aanleiding toe. Als er straks in de wijk Broekgraaf volop gebouwd wordt en daar rond 2108/2019 een station verrijst, ontstaan er volgens B&W nieuwe mogelijkheden. “Tegen die tijd komen we er op terug”, belooft wethouder Wim van der Leij.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden