
Laatste ultieme poging voor glasvezel tijdens Glasvezelweek
MOLENWAARD • Stichting Glasvezel Molenwaard heeft komende week, van 30 maart tot 6 april, uitgeroepen tot Glasvezelweek. Het is de bedoeling om dan 1000 nieuwe abonnees te werven.
Onder het motto 'Nu of ECHT nooit' worden bewoners met een opvallende campagne opgeroepen om zich alsnog te melden voor een abonnement. Er worden kaarten uitgedeeld met een symbolisch schepje waarmee ook nog eens een gratis ijsje gehaald kan worden bij IJssalon Middelbroeck aan de Vuilendam.
Nadat het gemeentebestuur eind oktober 2018 besloot om de lening op gunstige voorwaarden te verstrekken, was de verwachting dat het netwerk op basis van de hoeveelheid abonnees aangelegd kon gaan worden. Helaas bleek afgelopen februari dat de gemeente op haar schreden moest terugkeren vanwege juridische complicaties. Daarop besloot de stichting om op eigen kracht verder te gaan om alsnog het netwerk aan te kunnen leggen voor iedereen (dus buitengebieden, lintbebouwing én kernen) in de voormalige gemeente Molenwaard die nog niet kan beschikken over een glasvezelaansluiting.
Extra abonnees
Doordat de lening hiervoor minder gunstig zal zijn, zijn er extra abonnees nodig om de kosten te kunnen dekken. Feitelijk geeft hiermee Stichting Glasvezel Molenwaard hiermee de beslissing in handen van de bevolking. Dit vatten ze blijkbaar vrij letterlijk op, want iedere bestaande abonnee wordt opgeroepen om mee te helpen om buren en familie over te halen alsnog een abonnement te nemen. Hiervoor zijn pakketjes van 15 adressen samengesteld die zaterdagmorgen 30 maart in De Spil worden uitgereikt aan iedereen die wil helpen.
"Waarom zou iemand het eigenlijk niet doen?", vraagt voorzitter van Stichting Glasvezel Molenwaard, Edwin van der Ham, zich af. "Een glasvezelaansluiting kost niet of nauwelijks meer dan de huidige aansluiting en is in een aantal gevallen zelfs voordeliger. Daarvoor krijgt men een verbinding die stabiel is, razendsnel en vooral voorbereid op toekomstige toename van databehoefte."
Behoefte verdubbelt
Deze behoefte verdubbelt volgens Van der Ham iedere anderhalf jaar. Kinderen leren steeds meer online, zorg op afstand maar ook hulpdiensten hebben stabiele en betrouwbare verbindingen nodig, TV kijken gebeurt steeds meer door middel van streaming (denk aan diensten als Netflix en Videoland) en communicatie met beeld (bijvoorbeeld via Skype) vraagt bijvoorbeeld vooral ook hoge uploadsnelheden. Van der Ham: "En zo zijn er nog vele voorbeelden te bedenken waarom in de toekomst een glasvezelnetwerk voor iedereen onmisbaar gaat worden."
Westelijk deel
De focus van de wervingscampagne ligt vooral op het westelijk deel van de gemeente en de buitengebieden. Overigens blijft het verbazend, dat zoveel huishoudens in de buitengebieden zich nog niet opgegeven hebben, vindt Edwin van der Ham, want juist daar zijn de verbindingen vaak ronduit slecht te noemen.
De bestaande verbindingen, die uit de jaren vijftig van de vorige eeuw stammen, zijn niet voorzien op de toename aan de databehoefte voor de toekomst. Hoe bestaande partijen en KPN ook proberen om het maximale er door heen te persen, het houdt een keer op. Ook mobiele verbindingen zoals het bestaande 4G netwerk en zelfs het toekomstige 5G zijn niet de oplossing voor deze behoefte op lange termijn. En bovendien heeft de realisatie van een 5G netwerk een fijnmazig glasvezelnetwerk nodig om de steunpunten met elkaar te verbinden.
Het is volgens de stichting dus 'nu of echt nooit' om het glasvezelnetwerk in de grond te krijgen. Alle lichten staan op groen om op korte termijn te beginnen met graven als er zich de komende tijd nog voldoende nieuwe abonnees melden.
De stichting heeft met de betrokken partijen afgesproken dat dezelfde lage aansluittarieven van vorig jaar nog even blijven gelden.
Aanmelden voor hulp bij het werven van abonnees of om zich aan te melden als nieuwe abonnee kan op www.nuofnooitglasvezel.nl, per mail via info@glasvezelmolenwaard.nl of telefonisch via 0184-743300.

-
Korfballers Het Bosch uit Lexmond kampioen
21:32
-
ingezonden mededeling De relatie tussen on-page en off-page activiteiten
14:05
-
ingezonden mededeling De fijnste werkkleding gemaakt door KRB
20 uur geleden
-
College Molenlanden: begrip voor regelmatig te laat komen Molenhopper, maar geen acceptatie
13:24
-
AVVA Beach: topdag
12:04
-
ingezonden mededeling Passief inkomen genereren met je vakantiewoning? Het kan!
11:59
-
Autobedrijf Jaspers Open Toernooi na twee jaar weer gespeeld
11:47
-
Weer groot feest in speeltuin ’t Balkengat in Kinderdijk
11:42
-
Hakuna Matata Festival: kleurrijke viering jubileum A Smile From Kenya in Wijngaarden
10:55
-
ingezonden mededeling Vitakruid: Traditionele Chinese geneeskunde gecombineerd met wetenschap
10:53
-
ingezonden mededeling Tips om de zomervakantie thuis goed door te komen
18 uur geleden
-
ingezonden mededeling Hoe maak je de keuze tussen kunstgras en graszoden?
18 uur geleden
-
Feestelijke bBruiloft juf Paula en Aart in Hoornaar
18 uur geleden
-
Het Giessenburgs Blaasorkest viert jubileum
18 uur geleden
-
Inzamelingsactie voor de Voedselbank in Albert Heijn Giessenburg
18 uur geleden
Nieuwsoverzicht
-
Korfballers Het Bosch uit Lexmond kampioen
21:32
-
ingezonden mededeling De relatie tussen on-page en off-page activiteiten
14:05
-
College Molenlanden: begrip voor regelmatig te laat komen Molenhopper, maar geen acceptatie
13:24
-
AVVA Beach: topdag
12:04
-
ingezonden mededeling Passief inkomen genereren met je vakantiewoning? Het kan!
11:59
Laatste 112
Meest gelezen

