• Monique Stekelenburg en Daphne Kuijper in De Modestek.
• Monique Stekelenburg en Daphne Kuijper in De Modestek. Foto: Rhode Zorge Photos

De Mode Stek: ondanks overname blijvend herkenbaar

Zakelijk 2.614 keer gelezen

SCHOONHOVEN • Bedrijvigheid en nieuwe ideeën. Dat is wat Daphne Kuijper (38) zes jaar geleden bracht in damesmodezaak Stekelenburg, aan de Lopikerstraat 10 in Schoonhoven.

Onlangs nam ze, samen met haar man Martijn, de winkel over van Monique en Leon Stekelenburg. De verkoop gaat nu verder onder de nieuwe naam ‘De Mode Stek’.

Vierde generatie
“Ik was de vierde generatie in deze modezaak”, vertelt Leon Stekelenburg (59) over de geschiedenis van de onderneming. ”De opa van mijn vader startte op dit adres, samen met een halfbroer, in 1880 met twee panden. Mijn vader kocht er in 1968 twee aangrenzende huizen bij, wat het een totale oppervlakte maakt van 300 vierkante meter.”

In de loop van de jaren veranderde het assortiment flink. Zo benoemt Leon stoffen, band, garens, knopen, werkkleding, ondergoed, maar ook heren-, dames- en zelfs babykleding met bijbehorende uitzet.

“Samen met mijn vrouw Monique is de winkel in 1987 overgenomen en zijn we na een paar jaar overgegaan op damesmode en young fashion voor vrouwen.”

‘Gelijk een klik’
De oorspronkelijk uit Krimpen aan den IJssel afkomstige Daphne woont vanaf haar achttiende jaar in Schoonhoven. Als regiomanager bij modeketen The Stone draaide ze lange dagen met veel reisuren.

“Eenmaal moeder geworden was dit niet de combinatie werk-gezin die ik voor ogen had”, blikt ze terug op deze periode. “Ik heb de keuze gemaakt om te stoppen, solliciteerde bij Stekelenburg en werd aangenomen. Al tijdens het eerste gesprek voelde ik een klik. De onderneming kende ik als een winkel met vooral klassieke merken, een redelijk chique modezaak.”

‘Beetje reuring brengen’
Met de reeds opgedane ervaring ging Daphne voortvarend van start. “Je moet de winkel zien zoals de klant deze ziet en ervaart bij binnenkomst. Telkens de winkel veranderen, gezelligheid en drukte brengen en vooral veel reuring”, lacht ze. “Alle ruimte is me gegeven om mijn visie door te laten sijpelen. Tijdens corona nam het plaatsen van filmpjes op social media een enorme vlucht.”

In gesprek over toekomst
Enige tijd geleden stelde Daphne aan Monique de vraag: ‘wat is jullie toekomstvisie, hoe lang willen jullie doorgaan? Ik wil hier graag over in gesprek’: “Monique schrok hiervan, hier had ze nog nooit over nagedacht: Ruim een jaar geleden zijn we om de tafel gegaan en steeds verder naar elkaar toe gegroeid. Afgelopen najaar was de kogel door de kerk en zijn we tot overeenstemming gekomen.”

Blijvend herkenbaar
De door Daphne bedachte nieuwe naam De Mode Stek valt goed bij de klanten. “Het is makkelijk uit te spreken, heeft een link met de naam Stekelenburg en daarmee blijvend herkenbaar voor de klanten”, laat Leon trots weten.

Zelf gaat hij zich meer richten op restauratie- en schilderwerkzaamheden, waar hij al jarenlang actief in is. Zijn vrouw Monique gaat zich nog beraden.

Nieuw avontuur
“Ze ontdekken nu dat het leven meer inhoudt dan alleen een winkel runnen”, grapt Daphne.

Vol energie stort zij zich met het team op dit nieuwe avontuur. “We verbouwen gefaseerd de winkel, breiden uit met nieuwe merken en op termijn is mijn wens een webshop. Ik geloof in de kracht van de traditionele ‘stenen winkel’ in combinatie met online verkoop”, besluit de enthousiaste onderneemster.

Dirk Molenaar

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Download onze app