
Pro Krimpenerwaard stelt vragen over ‘dubieuze asbestsanering’
NieuwsBERGAMBACHT • Pro Krimpenerwaard wil opheldering over een ‘dubieuze asbestsanering’ op het terrein van Molenlaan 3 in Bergambacht. Omwonenden hadden eerder klachten geuit richting de gemeente over de manier waarop de werkzaamheden hebben plaatsgevonden.
Ad Struijs namens Pro Krimpenerwaard: “Betrokkenen maken zich grote zorgen. Wij vragen het college van B&W uitleg te geven over de situatie.”
‘Puin onbeschermd afgevoerd’
De boerderij aan de Molenlaan 3, deel uitmakend van beoogd bouwplan Molenpark in Bergambacht, werd afgelopen jaar gesloopt, waarbij de materialen en puin volgens omwonenden onbeschermd zijn afgevoerd: ‘Een ander deel van het puin is gebruikt voor het verharden van het rijpad tot aan de woning van Molenlaan 1A en ligt nog ter plaatse op het perceel van Molenlaan 3’.
De klachten van omwonenden richten zich op het feit dat het asbestprotocol niet zou zijn nageleefd, de werkzaamheden onbeschermd zijn uitgevoerd en dat de eindcontrole is nagelaten. Zij vrezen voor asbestvervuiling en -verspreiding. ‘De gemeente Krimpenerwaard heeft geen verantwoordelijkheid genomen in het beschermen van inwoners tegen bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels’.
‘Alsnog openheid van zaken geven’
Omwonenden hadden eerder al meldingen gedaan en een brief verstuurd naar het college van B&W.
Volgens eigen zeggen zonder resultaat. Ze willen dat de gemeente alsnog openheid van zaken geeft:
‘Graag ontvangen wij in het kader van de WOO (Wet Open Overheid) alle communicatie over het gesloopte pand aan Molenlaan 3 te Bergambacht. Ook ter bescherming van overige inwoners van de gemeente. Wellicht hebben op andere plaatsen in Krimpenerwaard ook onveilige asbestsaneringen plaatsgevonden of gebeurt dit binnenkort?’





















