Afbeelding
Stockfoto

Huisarts Karels: ‘Een gemiddeld spreekuur zit altijd vol’

26 jun, 11:39 Algemeen 0 keer gelezen

OUDERKERK AAN DEN IJSSEL  • Wilmar Karels, sinds drie jaar huisarts in praktijk De Spil te Ouderkerk aan den IJssel, is één van de huisartsen die de open brief in het kader van de landelijke actieweek heeft ondertekend. Hij licht toe: “Ik vind huisarts zijn prachtig, maar het vak staat wel onder druk. Vandaar dat we de noodklok luiden.”

Een steeds groter wordende praktijk en toenemende zorgvraag leiden ertoe dat het moeilijk is om iedereen de juiste aandacht te geven, beaamt Karels: ‘Een gemiddeld spreekuur zit altijd vol. De consulttijd is vaak te kort om de klachten goed te kunnen bespreken. Het snelle schakelen tussen verschillende patiënten kan intensief zijn. Je wilt immers niets over het hoofd zien. We willen graag laagdrempelig bereikbaar zijn, maar dan zullen we wel onze taken moeten begrenzen.’”

Vervolgens: “Daarbij merken we de gevolgen van de vergrijzing. Ouderen wonen langer thuis en hun zorgvraag is complexer en tijdrovender.”

Papierwerk
Ook het ‘papierwerk’ is enorm toegenomen: “Denk aan machtigingen voor hulpmiddelen en dieetpreparaten en verklaringen voor bijvoorbeeld gemeenten om bepaalde hulpmiddelen vergoed te krijgen. Dit moet soms jaarlijks herhaald worden, ook in gevallen waarin duidelijk sprake is van een chronische handicap of beperking. De bureaucratie was daarnaast groot rondom de coronapaspoorten en is dat tevens rondom allerlei instanties die elk op hun eigen manier kwaliteit en/of geldstromen willen bewaken. Dit leidt tot veel dubbele administratie.”

En dan worden huisartsen ook nog eens regelmatig als ‘telefonist’ ingezet om afspraken in het ziekenhuis te plannen, zodat de patiënt sneller aan de beurt is. Karels hierover: “We krijgen dit soort verzoeken meermaals per week, soms zelfs vanuit de polikliniek zelf. De wachtlijst wordt op deze manier niet opgelost, maar er gaat wel kostbare zorgtijd bij de huisarts verloren.”

Waarnemers
Naast zijn werk in de huisartsenpraktijk is Karels verantwoordelijk voor zo’n 35 diensten per jaar in de gezamenlijke huisartsenpost. Ofwel, avond/nacht-, weekend- dan wel feestdagendiensten en enkele ‘achterwachtdiensten’. “Hiervoor kunnen we ook waarnemers inschakelen, maar die zijn niet altijd beschikbaar.”

Afsluitend benadrukt hij vooral veel voldoening uit zijn werk te halen. “Ik vind het een prachtig vak, maar het staat wel onder druk. Naast dat het ons belemmert om de juiste zorg te bieden, leidt het er ook toe dat steeds minder jonge mensen gemotiveerd zijn om huisarts te worden.”

Robert van der Hek

Redacteur / coördinator van Het Kontakt Krimpener- en Lopikerwaard

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie