• Het Hydro MotionTeam van de TU in Delft.
• Het Hydro MotionTeam van de TU in Delft. Foto: Aangeleverd

Ruben van den Bos uit Papendrecht werkt aan een boot op waterstof in TU Delft

Algemeen 1.691 keer gelezen

DELFT/PAPENDRECHT • Het TU Delft Hydro Motion Team wil de maritieme sector aansporen om de transitie naar groene energie te versnellen. Dit zullen Ruben van den Bos uit Papendrecht en 22 andere studenten van de TU Delft proberen te bereiken door de grenzen van technologie, duurzaamheid en engineering te verleggen.

In één jaar tijd zal Ruben met het Hydro MotionTeam laten zien dat het mogelijk is om een zogenaamde foilende of vliegende waterstofboot te ontwerpen, te bouwen en mee te racen. Ruben is na het behalen van een vwo-diploma aan het Johan de Witt gymnasium in Dordrecht begonnen met de studie Elektrotechniek aan de TU Delft. In het Hydro MotionTeam is Ruben Chief Embedded Systems, dit betekent dat hij verantwoordelijk is voor het hele elektrische systeem van de boot. Hij zorgt er voor dat alles op tijd af is en dat het goed werkt. Verder werkt Ruben aan het laag voltagesysteem zodat onder andere de pompen voor de koeling genoeg stroom krijgen.

Het TU Delft HydroMotion Team is een team bestaande uit studenten dat ieder jaar een boot op duurzame energie ontwerpt, bouwt en racet. Elk jaar bouwt een nieuw team voort op de kennis van de voorgaande jaren zodat niet elk- jaar het wiel opnieuw uitgevonden wordt. Dit jaar streeft Ruben met het HydroMotion Team 2023 ernaar om de toepasbaarheid van nieuwe technologieën aan te tonen. Zo wordt er waterstof gebruikt als drager van groene energie en zal de boot foilen, een soort vliegen over het water, om de weerstand te verminderen. De volgende stap wordt gezet in het overbruggen van de kloof tussen ‘technologie van de toekomst’ en de huidige norm door een innovatieve boot op waterstof te bouwen.

Door in één jaar een waterstof aangedreven boot te bouwen in een jaar wil Ruben samen met het TU Delft Hydro Motion Team de potentie van waterstof binnen de maritieme industrie laten zien. Binnen de maritieme industrie zijn er veel kansen om te verduurzamen, zo worden 90% van onze producten vervoerd over water. Als we de scheepvaart kunnen verduurzamen slaan we een enorme slag in de transportsector. Waterstof heeft veel potentie in de maritieme sector omdat waterstof een energiedrager is met een groot uithoudingsvermogen en daarom geschikt voor langere afstanden. Het voordeel van het gebruik van waterstof is dat de uitstoot volledig water is en er dus geen schadelijk stoffen vrijkomen voor het milieu. Met de waterstofboot wil het team laten zien dat het nu al mogelijk is om volledig duurzaam te varen en dat het nu tijd voor actie is.

Om de boot op de op de proef te stellen zal Ruben met het team in juli afreizen naar Monaco om deel te nemen aan de Monaco Open Sea Class van Monaco Energy Boat Challenge. In deze race zijn drie onderdelen; snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen. In 2021 was de TU Delft Hydro Motion Team de eerste ter wereld die een vliegende waterstofboot gebouwd hebben. Dit jaar wil het team met het concept van een vliegende waterstofboot de race in Monaco winnen en daarmee wereldkampioen worden.

• Ruben van den Bos.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

• Het beeldje 'De Swimship'.
Wiekslag bedankt De Geul voor twee jaar samenwerking met bijzonder beeldje Sport 4 uur geleden
• Glijen en Rijen enkele jaren geleden.
Hemelvaartsrit Glijen en Rijen voert ditmaal door de Alblasserwaard Nieuws 5 uur geleden
Afbeelding
Openingstijden Baggermuseum tijdens de meivakantie Nieuws 6 uur geleden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden