Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Cliëntportaal van Rivas uitgebreid en verbeterd

Algemeen 410 keer gelezen

GORINCHEM • Alle cliënten van de Gorcumse zorginstelling Rivas hebben al enkele jaren de beschikking over een cliëntportaal waarop zij delen van hun medisch dossier bij Rivas in kunnen zien. Onlangs is het portaal grondig gewijzigd. De opmaak en de navigatie zijn verbeterd. De belangrijkste wijziging is de uitbreiding van de getoonde informatie met onder andere uitslagen van onderzoeken.

Op de Cliëntportaal staan ersoonlijke gegevens, een overzicht van operaties en opnames die in het Beatrixziekenhuis hebben plaatsgevonden, polikliniekafspraken, verwijzingen, informatie over allergieën en medische correspondentie worden getoond.

Sinds kort zijn ook de laboratoriumuitslagen, uitslagen van microbiologische onderzoeken, pathologieverslagen en radiologieverslagen zichtbaar. Om het voor behandelaars mogelijk te maken de uitslagen eerst met de cliënt te bespreken, worden alle uitslagen met een vertraging van drie weken getoond.

Verder is er een overzicht van actuele en gestopte medicatie, zoals die bij Rivas bekend is, beschikbaar op het cliëntportaal. Op die manier kunnen cliënten zelf controleren of dit nog klopt. 

Eigen regie
Sinds een aantal jaren werkt Rivas, zowel in het ziekenhuis als in de verpleeghuizen en bij de thuiszorg met één elektronisch dossier per cliënt. Hierdoor zijn alle gegevens bij de volgende behandelaar in de Rivas-keten bekend, ongeacht bij wie de cliënt binnen Rivas onder behandeling is.

"Als innovatieve gezondheidsorganisatie vinden we het voeren van regie over de eigen gezondheidssituatie belangrijk", vertelt Frank van Oosterhout, voormalig orthopeed bij Rivas en projectleider voor het cliëntportaal. "Inzage in het eigen dossier is daarom logisch. Voor het voeren van eigen regie, is het namelijk van belang dat de cliënt beschikt over voldoende informatie. Daarom vinden we het belangrijk dat functionaliteiten fasegewijs steeds verder worden uitgebreid."

Veilige toegang
Om toegang tot het portaal te krijgen heeft de cliënt een DigiD-code met SMS-functie nodig. 'Rivas hecht grote waarde aan de veiligheid van het systeem. Daarom is gekozen om aan te sluiten bij het systeem van inloggen met DigiD dat ook wordt gebruikt door overheidsinstellingen. Daarnaast vindt nog een extra beveiligingsstap plaats via SMS-verificatie.'

Meer informatie over- en toegang tot het cliëntportaal is te vinden via www.rivas.nl/clientportaal.

Dick Aanen

Redacteur van Het Kontakt-Culemborgse Courant (+ HK-West Betuwe en HK-Tiel)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden