• Het dopen van de nieuwe pont.
• Het dopen van de nieuwe pont. Foto: wijntjesfotografie.nl

'Zilverstad' gedoopt tijdens herfststorm: 'pont moet altijd varen'

Algemeen 878 keer gelezen

SCHOONHOVEN • Het moet gek lopen als de directeur van het veerbedrijf Schoonhoven besluit om de meest moderne pont uit de vaart te nemen. Het gevaarte kan wel een stootje hebben.

De Zilverstad, die woensdagmiddag officieel werd gedoopt, is nautisch en technisch in optimale staat. Daarnaast beschikt directeur Erik van Toor over diverse leveranciers, die meteen techneuten afvaardigen om eventuele problemen op te lossen.

Een herfststorm kan de nieuwste aanwinst makkelijk weerstaan. Dat bleek na de 'tewaterlating' met ruim vijftig gasten aan boord. De Zilverstad doorkliefde moeiteloos de Lek, terwijl de gasten de snoeiharde wind trotseerden. Projectleider Willem Eerland en Gerard Admiraal van scheepswerf Thekla Bodewes uit Kampen wisten dat al.

"Deze dynamische pont is perfect. De samenwerking met de bouwer verliep rimpelloos", stelde Eerland, wiens echtgenote Corry de pont mocht dopen. Van Toor roemde eveneens het resultaat van de werkzaamheden in Kampen. "Onze wensen konden worden ingewilligd. We beschikken nu over een efficiënte, betrouwbare, geruisloze pont, die bovendien van schonere brandstof is voorzien."

De Stad Schoonhoven, die in 2006 door Kooiman in Zwijndrecht werd gebouwd, diende als voorbeeld. Met beide uitgebalanceerde ponten kan het veerbedrijf de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. "Altijd varen, zonder uitval, dat is ons credo. Veel bedrijven en scholieren zijn afhankelijk van de oversteek."

Aankoop
De directeur meende de aankoop van de Zilverstad op het juiste moment te hebben gedaan. "De rente stond laag en staal was goedkoop. De raad van commissarissen kon instemmen met de investering. Op 3 juni 2016 hebben we de knoop doorgehakt en Willem Eerland, die eerder betrokken was bij de Stad Schoonhoven, het project toevertrouwd. De pont is het visitekaartje van de gemeente Krimpenerwaard. Het vervoer over water wordt belangrijker nu wegen dichtslibben en files handenvol geld kosten. Voor de bereikbaarheid zouden meer snelle ponten kunnen worden ingezet, maar het is aan de politiek om daarover te besluiten", aldus Van Toor.

Burgemeester Roel Cazemier begreep de boodschap, die ook in het rapport van professor Riek Bakker doorklonk. Hij wees eveneens op de files bij de Algerabrug in Krimpen aan den IJssel en voorzag een nadere studie. "We zijn blij dat het veerbedrijf een belangrijke rol speelt op het gebied van transport. Aan de noord- en zuidzijde van de Krimpenerwaard worden ponten geëxploiteerd. Ook Gouderak-Moordrecht is een kleine, maar belangrijke schakel in het wegennet."

Frans van Eijk, voorzitter van de raad van commissarissen, feliciteerde veerbedrijf en gemeente met de aanwinst. "Dit is ons laatste kunstje. De huidige raad wordt in april 2018 opgevolgd door een jongere garde. We kunnen dan terugblikken op mooie, gezonde jaren."

Voor de 6-jarige Juda Dekker ging een droom in vervulling. De jongen uit Groot-Ammers mocht de slagbomen openen. Hij mocht al eerder een keer meevaren in de stuurhut. "Thuis heeft hij een miniatuurpont. Daar speelt hij de hele dag mee. Voor Juda is dit de dag van zijn leven", sprak zijn trotse moeder.

Pieter van der Laan

Robert van der Hek

Redacteur / coördinator van Het Kontakt - Krimpenerwaard

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden