• Iris Slappendel reed zondag op een stuk afgesloten snelweg bij Helmond een laatste testrit in Nederland. Achter haar (staand) Remco Boere.
• Iris Slappendel reed zondag op een stuk afgesloten snelweg bij Helmond een laatste testrit in Nederland. Achter haar (staand) Remco Boere. Foto: Stephan Tellier

Iris Slappendel wil snelheidsrecord verbreken

Algemeen 1.015 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • Hard fietsen deed Iris Slappendel tijdens haar actieve wielercarrière al, maar snelheden boven de honderd kilometer waren uiteraard niet aan de orde. Komende maand hoopt ze op een hightech ligfiets 122 km/u te halen.

Soms vraagt de Ouderkerkse zich wel eens af waar ze aan begonnen is. "De eerste keer moest ik even slikken. De fiets -genaamd de Velox 7- is een soort capsule in druppelvorm, zonder raam of opening naar de buitenwereld. Het past allemaal maar net, de bewegingsruimte is nihil. Ik moet op gang geholpen worden door een skater, anders val ik gelijk om. Via een beeldscherm zie ik waar ik naartoe ga en mijn stuur is een soort joystick. De enige overeenkomst met wielrennen is dat ik zo hard mogelijk moet trappen."

De uitdaging om straks eventueel de snelst fietsende vrouw ter wereld te zijn, vergoedt alle tijd en energie die ze in het project steekt. "Het enthousiasme van de studenten heeft me over de streep getrokken. Ik ben zeer geïnteresseerd in techniek en ben straks maar een onderdeeltje van deze recordpoging."

Iris maakt deel uit van het 'Human Power Team' van een aantal studenten van de TU Delft en VU Amsterdam. Zij hebben een supersonische ligfiets ontworpen, waarmee ze in de week van 11 tot en met 17 september in de Nevadawoestijn het vrouwensnelheidsrecord op de fiets van 121,8 km/u willen verbreken. Naast Iris Slappendel doet ook amateurwielrenster Aniek Rooderkerken op dezelfde ligfiets een poging daartoe. "We zijn dus zowel collega's als concurrenten. Degene die straks in Amerika de beste run fietst, krijgt de kans om tijdens de recordpoging onder de meest ideale omstandigheden van start te gaan. De ander zal het onder iets mindere condities -wat later op de dag en dus heter in de woestijn- moeten proberen."

De snelste tijd die Iris tot nu toe met de higtech ligfiets gereden heeft, is 83 kilometer p/u. "Dat was afgelopen zondag op een afgesloten stuk snelweg bij Helmond. Ik heb nog een aantal weken om uiteindelijk in Amerika te kunnen pieken. Dan op een kaarsrecht en vlak circuit van acht kilometer lang, waarbij de snelste tijd gedurende 200 meter geklokt wordt."

Het huidige record, dat in Franse handen is, staat al zes jaar lang als een huis. "Eerlijk gezegd had ik er vooraf alle vertrouwen in dat ik het zou verbreken, maar ik besef nu wel dat het een huzarenstukje is. Alles moet kloppen willen we kans maken."

Iris moet daarbij ook over haar angst stappen om ruim honderd kilometer per uur te fietsen in een haast –met alle respect- ongeleid projectiel. "Natuurlijk ben ik als wielrenster wel wat gewend, maar ik moet nu echt een grens over. Ik moet mijn angst loslaten en me helemaal overgeven, anders maak ik geen kans. Dat is nog wel een dingetje, ja."

Elektrokunde
Overigens maakt niet alleen Iris Slappendel maar ook Remco Boere (Vlist) vanuit de Krimpenerwaard deel uit van het Human Power Team. De student elektrokunde aan de TU Delft kijkt uit naar de recordpoging.

"Nu een jaar 'sleutelen' komt het steeds dichterbij. Het is nu een kwestie van de puntjes op de i zetten", stelt Remco. Zondag was de laatste grote test op een stuk afgesloten snelweg in Helmond. Vervolgens wordt de fiets op transport gezet naar Amerika en volgt het ruim 20-koppige team begin september.

Remco is verantwoordelijk voor de aandrijving van de fiets. Simpel gezegd: hij moet ervoor zorgen dat de kracht die Iris en Aniek op de trappers zetten zo efficiënt mogelijk wordt omgezet in snelheid. "Het lastige was om de relatief grote aandrijving in de kleine fiets te krijgen. Het was even puzzelen, maar het is gelukt. Als de rensters nu de trappers eenmaal ronddraaien, is het wiel veertien keer rond geweest. Bij topsnelheid dan", aldus de technicus.

Remco is fulltime met het project bezig geweest, om komend jaar de opleiding te vervolgen in het derde studiejaar. "Ik heb het afgelopen jaar enorm veel geleerd, waarschijnlijk meer dan dat ik in de collegebanken had gedaan. Deze praktijkkennis steek ik mooi in mijn zak." Het team hoefde niet helemaal zelf het wiel uit te vinden, want het is de zevende keer in successie dat techniekstudenten proberen een zo snel mogelijke fiets te ontwerpen, met als hoogtepunt het behalen van het wereldsnelheidsrecord voor mannen in 2013 met 134 km/u. 

Dit jaar gaat het team dus voor het snelheidsrecord voor vrouwen, waarbij de Nevadawoestijn wederom de plaats van handeling is. "Hier verzamelen komende maand meerdere studententeams uit de hele wereld zich om hun fiets onder de meest ideale omstandigheden zo hard mogelijk te laten rijden in diverse categorieën", aldus Remco. Alle informatie: http://www.hptdelft.nl

Robert van der Hek

Redacteur / coördinator van Het Kontakt - Krimpenerwaard

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden