• Rotterdammers naar de groene polders zien te trekken. Daar zet de gemeente Krimpenerwaard op in.
• Rotterdammers naar de groene polders zien te trekken. Daar zet de gemeente Krimpenerwaard op in.

Gebiedspromotie: Krimpenerwaard richt zijn pijlen op Rotterdam

Algemeen 641 keer gelezen

KRIMPENERWAARD • Hoe zet je de Krimpenerwaard op de toeristische kaart? Wethouder Dilia Blok ziet veel in voortdurende promotie van het gebied door samenwerking met en initiatieven van ondernemers.

Rotterdammers over de streep trekken. Daar zet wethouder Dilia Blok op in. Ze neemt de tijd om doelgroepen vast te stellen en die te koppelen aan diverse activiteiten in het groene poldergebied. In 2019 moeten resultaten bewijzen dat deze aanpak werkt.

"De Krimpenerwaard moet zichtbaar worden gemaakt. We hebben nu teveel bewaarde geheimen", zei ze bij de presentatie van haar plan voor gebiedspromotie. Volgens Dilia Blok zijn er volop kansen voor dag- en verblijfsrecreatie en vrijetijdsbesteding. Hoe dat straks wordt vormgegeven hangt mede af van de politieke wil en de keuze om het groene weidegebied aantrekkelijker te maken voor de metropool. Daarnaast hoopt ze op intensievere samenwerking tussen de Stichting Promotie Krimpenerwaard, Zilverstad Marketing en Vlist Onderneemt. Blok: "Er is meer uit te halen." Wonen, werken en recreëren horen bij het thema gebiedspromotie. Over wonen heeft wethouder Blok al eerder een toelichting gegeven en voor 'werken' zal haar collega Jan Vente binnenkort zijn economisch beleid uit de doeken doen.

Bij recreëren wordt nadrukkelijk ingezet op toerisme. Een betere bekendheid is het wapen om nieuwe bezoekers te trekken. Het geld moet rollen in de Krimpenerwaard. De wethouder heeft een stijging met 15 procent van het aantal bezoekers als doel gesteld. Dat percentage geldt ook voor de bestedingen in de recreatieve sector en horeca en het aantal overnachtingen in de Waard. Om die omzetcijfers te kunnen beoordelen wordt een onderzoek afgerond naar de huidige situatie. "In 2019 kunnen we aan de hand van de nulmeting zien of onze doelen zijn behaald. Goede verbindingen over land en water spelen daarbij een belangrijke rol. Onze 'trekkers' als het oer-Hollands landschap, de Oud Hollandse Waterlinie en de historische stad Schoonhoven maken vaak deel uit van arrangementen. Kaas en zilver zijn iconen, die verder kunnen worden versterkt."

Een interessant voorproefje wordt het project 'Stap uit je stad', waarin Rotterdammers in het weekeinde van 17 en 18 juni wordt gewezen op de mogelijkheden voor recreatie in de omliggende regio 's. De gemeente Krimpenerwaard zal zich nadrukkelijk in die concurrentiestrijd mengen. Rust, ruimte, vermaak en historie worden letterlijk in beeld gebracht.

Beleidsmedewerkster Mariëlle den Hoed toonde een filmpje, waarin een stressvolle Rotterdammer met zachte hand naar de polder wordt gedirigeerd. Hij skeelert ontspannen de Krimpenerwaard binnen en bezoekt diverse bezienswaardigheden. De gemeente ziet kansen om met social media op de grote trom te slaan. Inspelen op trends hoort daarbij. Vraaggericht werken is sowieso de manier om toeristen te trekken. Blok: "We staan daarom open voor initiatieven van ondernemers. Zij moeten de kar trekken. De gemeente faciliteert kansrijke ontwikkelingen."

Pieter van der Laan

Robert van der Hek

Redacteur / coördinator van Het Kontakt - Krimpenerwaard

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden