Afbeelding

Werkendamse scheepsbouwer wereldwijd krachtig door eenvoud

Algemeen 3.427 keer gelezen

WERKENDAM • Chris Kornet is een kind van Werkendam, vergroeid met de rivier en de haven. Zijn ogen flonkeren als hij bij binnenkomst van zijn dorp op de rotonde de boeg van het binnenvaartschip 'De Werkendam' ziet liggen. Dan gaat het hart van de voormalig schipper van de L'Avenir open. Kornet leidt vanaf 2001 vanuit de Biesboschhaven de Concordia Group.

De inrichting van de 'scheepvaartrotonde' is een initiatief van WMI, het in 2014 tot stand gekomen samenwerkingsverband Werkendam Maritime Industries, in het verleden de Scheepsgroep Werkendam. "Het geeft voor mij de verbondenheid van Werkendam met de haven aan." Voor Kornet was dit aanleiding om bij deze boeg onlangs, ter gelegenheid van het 50-jarig huwelijk van zijn ouders, de familie op een foto vast te leggen.

Chris Kornet en zijn vrouw zijn gezegend met een gezin met vijf dochters in de leeftijd van 5 tot 21 jaar.

Passie
Het leven op de rivier en de passie voor de scheepvaart begonnen voor Chris Kornet en zijn vrouw in 1994 als schippers op het duizend ton metende binnenvaartschip de L'Avenir. Ruim een jaar later werd dit schip verruild voor de tweeduizend ton metende tweede L'Avenir. "In 2001 verwierven wij een nieuw schip, maar daar hebben wij nooit mee gevaren. Het schip hebben wij tijdens de bouw verkocht."

Het was het moment van de start van Concordia Shipyards BV, een onderneming in het ontwerpen en bouwen van casco's, die Chris Kornet samen met Cor Hoogendoorn en Cees Hoogendoorn sr. opstartte. De naam Concordia (Broederschap) ontstond door de naam van een schip dat tot de boedel van een door Kornet en Hoogendoorn aangekocht bedrijf behoorde. De activiteiten begonnen voor Kornet vanuit een kantoortje aan huis aan de Biesboschhaven.

Vervolgens werd het een portakabin bij Instalho. Daarna werd er gehuurd bij de huidige buren TMS. Concordia Group is afgesplitst van het in origine genoemde Concordia Shipyards BV. De samenwerking tussen Cor Hoogendoorn, Cees Hoogendoorn sr. en Chris Kornet vormde de basis van de huidige Concordia Group. Na inbreng van de nodige ervaring heeft Hoogendoorn sr. het bedrijf in zeer goede conditie verlaten met veel groeipotentieel. 

Innovatie
Over innovatie gesproken. In 2003 kocht Kornet een terrein aan de Biesboschhaven. Er werd tien jaar aan de ontwikkeling gewerkt. In 2013 was het kantoor klaar. De uitkomst bracht wat ervan werd gehoopt. Als Chris Kornet in het land is, is dit zijn werkplek, uitkijkend over de stroom van de Merwede. Kornet houdt niet van opsmuk. Wil feitelijk buiten de publiciteit blijven, maar hecht eraan om in dit puur Werkendamse magazine zijn verhaal te doen. 

Het ontwerp van het Concordia-home viel landelijk op. Het bedrijfspand werd in 2014 genomineerd voor de titel 'beste gebouw van Nederland'. Het kantoor deed mee in de categorie 'Identiteit en Icoonwaarde'. Volgens de jury is het kantoor een iconisch gebouw, waaraan goed te zien is welke achtergrond het bedrijf heeft. Het kantoorgebouw aan de Biesboschhaven moest het uiteindelijk afleggen tegen het verbouwde Rijksmuseum in Amsterdam en dat mag een eer genoemd worden. Kornet: "Het gaat er mij en mijn mensen om dat wij hier, in het hart van de haven, ons werk kunnen verrichten." 

Oog in oog met de boeg van de imposante Rotra Mare in Werkendam. Concordia verbouwt momenteel in opdracht van Siemens, bij Holland Shipyards BV, twee coasters om onderdelen te vervoeren voor windmolens op zee. Oftewel, na de aanpak bij Concordia, bovenmaats transport. De onderdelen worden over de kop geladen en gaan op wielen aan boord, roll-on, roll-off dus. 

Chris Kornet wijst naar de overzijde van de Merwede. "Daar ligt bij Holland Shipyards van Cor Hoogendoorn, het zusterschip de Rotra Vente, dat volgende maand in de vaart gaat. De Rotra Mare volgt begin 2017. "

Kornet gaat terug naar de beginjaren van deze eeuw. "Het was heel hard werken om te kunnen voldoen aan de vraag naar nieuwe vrachtschepen en het opereren binnen de makelaardij. Vervolgens kwam de periode waarbij het besparen op kosten bovenaan de agenda kwam. Het bouwen van schepen met minder weerstand heeft nu prioriteit. Daarnaast zoeken wij naar mogelijkheden om schepen door ondieper water te kunnen laten varen." Concordia richt zich hiervoor met name op de Zuid-Amerikaanse markt, waar in Brazilië, Argentinië en Paraquay vervoer over water van groot belang is. Deze markt wordt bewerkt vanuit Sao Paulo. "Binnenkort brengen wij daar een containerschip onder eigen beheer in de markt."

Speciale projecten
Waar Hoogendoorn zich volledig op de scheepsbouw heeft gericht, zoekt Kornet het ook in speciale projecten, zoals het in 2015 verkochte Conquest, dat een rol speelde in het lichten van het in Italië gezonken cruiseschip Concordia.
De Concordia Group is inmiddels een internationaal opererende, allround intermediair. Actief in de binnenvaart, zeevaart en offshore. Concordia ziet veranderingen aankomen, begrijpt wat zij betekenen en kan dit daardoor snel en effectief verwerken in haar dienstverlening. 

Door altijd innovatief naar nieuwe ideeën te zoeken heeft het bedrijf zich in de loop der jaren kunnen ontwikkelen tot een betrouwbare speler in de maritieme industrie. Het bedrijf is gespecialiseerd in scheepsbouw, transport en offshoreprojecten. De kern van de activiteiten is gelegen in het ontwerpen en bouwen van casco's. Deze casco's worden naar wens van de opdrachtgever als compleet schip opgeleverd. Door de flexibele instelling en het goed luisteren naar de klanten is het bedrijf in staat innovatieve schepen te ontwikkelen. Naast de bouw van casco's is Concordia ook veelvuldig actief met de afbouw van schepen en is het bedrijf gespecialiseerd in het bemiddelen bij de aan- en verkoop van bestaande schepen.

De Werkendamse invloed bij de bouw van binnenvaartschepen - sinds de oprichting werden er 130 gebouwd - is groot. "Binnenkort starten wij met de bouw van een tweede schip wat vaart voor Heineken", zegt Kornet. "Zo'n schip vervoert vijftig miljoen flesjes per jaar vanaf de brouwerij naar Rotterdam, van waaruit zij worden verscheept naar de rest van de wereld. Aan dat schip zullen voor tachtig procent Werkendammers gaan werken." 

Trots
Chris Kornet is trots op het merk Werkendam, want zo schaalt hij zijn woonplaats in de wereld in. "Werkendam is in de hele wereld bekend, van Shanghai tot New York. In onze haven kunnen wij vrijwel alles. In deze haven hebben de mensen echt verstand van scheepsbouw", besluit Kornet.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

• Afbeelding ter illustratie.
Trainer van Rico Verhoeven komt naar Sportcentrum Hank, dat dit jaar 25 jaar bestaat Nieuws 11 uur geleden
• Katja en Raïsa na de prijsuitreiking.
Goede opmaat voor Olympische Spelen: Raïsa Schoon uit Werkendam wint zilver in Mexico Sport 13 uur geleden
• Badmeester André haalde een nat pak.
Vernieuwd bad in zwembad Werkina geopend: badmeester André haalt opnieuw een nat pak Nieuws 13 uur geleden

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden