16 Juni 2012 | 10.16

Deltamilk/De Graafstroom versterkt positie in kaasketen

BLESKENSGRAAF • Kaasbriek De Graafstroom bevestigt de intensieve ketensamenwerking met A-ware Food Group.

Met  ingang van 1 juli 2012 wordt de  kaas grotendeels via het netwerk van de A-ware Food Group verkocht. De Nederlandse producent van onder meer natuurgerijpte Goudse kazen uit het Zuid Hollandse Bleskensgraaf verstevigt met deze samenwerking haar positie in de keten van koe tot kaas.

De fabriek blijft, evenals de zeggenschap, 100 procent eigendom van de Zuivelcoöperatie Deltamilk.

De verkoop en marketing van kaas onder het merk 'De Graafstroom' blijft onder beheer van  De Graafstroom. Ook blijft De Graafstroom de retailklanten in Nederland rechtstreeks bedienen.

“Door de samenwerking met de A-ware Food Group krijgen wij toegang tot een breed netwerk voor de verkoop van kaas, dit zal onze verkoopopbrengsten positief beïnvloeden”. Aldus Henk van Bochove, algemeen directeur. “Bovendien kunnen wij ons hierdoor richten op onze kernactiviteit; het produceren van kwalitatief hoogwaardige Goudse kaas met toegevoegde waarde. Onlangs hebben wij ook het merk ‘De Graafstroom’ in de markt gezet. De marketing en verkoop van kaas onder dit merk blijven wij rechtstreeks doen, evenals de verkoop van alle kaas aan supermarkten in Nederland.”

“Deltamilk heeft als belangrijkste doel een continue afzet van de melk van haar leden veehouders te garanderen en hiervoor een zo hoog mogelijke, in elk geval een bovengemiddelde melkprijs, voor haar leden te realiseren. De samenwerking met een sterke partij als A-ware Food Group biedt voor de leden van Deltamilk de beste continuïteit in een snel veranderende kaasmarkt. De fabriek blijft volledig in handen van Deltamilk, net als de zeggenschap.” aldus Teunis Sterk, voorzitter van zuivelcoöperatie Deltamilk.

“Ook de strategie van De Graafstroom om te groeien in kazen met toevoegde waarde blijft in deze samenwerking onverkort van kracht. A-ware Food Group is als familiebedrijf gericht op de lange termijn, dit past uitstekend bij ons” vervolgt Sterk. “Het is voor onze leden een goede zaak dat wij ons kunnen aansluiten bij zo’n sterke partij in de internationale kaasmarkt.”

“De Graafstroom produceert natuurgerijpte kaas van hoge kwaliteit. Dankzij haar flexibele en efficiënte fabriek is De Graafstroom prima in staat kaas op wens van de klant te produceren. Dit past uitstekend in de klantgerichte aanpak van A-ware Food Group” aldus Jan Anker, CEO van A-ware Food Group.

“Samen met onze klanten en de kaasmakers van de Graafstroom bouwen wij verder aan het specialiteiten assortiment.”

De samenwerking op het gebied van verkoop van kaas is een uitbreiding van de samenwerking in de keten. De Graafstroom bouwt momenteel een warehouse om haar rijpingscapaciteit te verdubbelen naar 2200 ton. De A-ware Food Group gaat onder de naam ‘De Graafstroom Ripening’, de operationele activiteiten in dit warehouse voor haar rekening nemen.

De leden van de Deltamilk hebben donderdag tijdens de algemene ledenvergadering vrijwel unaniem met deze stap ingestemd.

UITagenda